– Det kunne skjedd en eksplosjon, og da kan det verste skje

Det gamle Nore I-kraftverket på Rødberg skal byttes ut, men det er usikkert når det vil skje.

Det gamle Nore I-kraftverket på Rødberg skal byttes ut, men det er usikkert når det vil skje. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ble skremt av tilstanden til Nore 1-kraftverket i Rødberg.

DEL

Lp skrev tidligere i år om fjorårets tilsyn på Nore 1-kraftverket på Rødberg i Nore og Uvdal av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

"De oljeisolerte kablene fra generatorene i Nore 1 kraftverk bar preg av aldring og slitasje", var bare en av DSBs kommentarer i rapporten, ifølge fagbladet Energiteknikk som først omtalte saken.

LES OGSÅ: Direktoratet kritisk etter tilsyn ved Nore 1

Giftige gasser

Nå forteller regionsjef Arild Hammer i DSBs tilsynsregion for Øst-Norge hvordan de opplevde tilsynet, ifølge Teknisk Ukeblad.

Nore 1-kraftverket inneholder ca. 15.000 meter høyspentkabel, og av disse er de fleste originale oljeisolerte 12 kV-kabler fra da kraftverket ble bygget i 1928.

– Det var forskrekkelig det vi så. Kablenes isolasjonsevne var redusert, de måtte fylle på olje hele tiden. Tilstanden var elendig, sier Hammer til ukebladet.

Og med redusert isolasjonsevne øker også faren for at oljen kan ta fyr.

– Det kunne skjedd en eksplosjon, og da kan det verste skje. Det er PCB-holdig olje, og det kunne blitt dannet giftige gasser. Det kunne gått med liv til de som er i nærheten. I tillegg kan kraftproduksjonen i store deler av i hvert fall Buskerud falle ut, fortsetter regionsjefen.

Skal bygge nytt

Ifølge ukebladet har DSB og eieren Statkraft vært i dialog siden tilsynet, og Statkraft understreker at "klaver og avslutninger som er i dårligst stand vil bli byttet ut fortløpende".

Men Statkraft peker også på at et nytt Nore 1-kraftverk etter planen skal stå ferdig i 2020.

LES OGSÅ: Byggingen av Nore 1-kraftverket er utsatt

«Dersom det blir investeringsbeslutning på et eventuelt nytt Nore 1 i 2016 med konkret tidsangivelse for gjennomføring, vil det bli foretatt en ny risikovurdering for å avdekke om det er mulig å drifte kablene fram til nytt Nore 1», skriver selskapet i et brev til DSB.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken