Forbrukerrådet gir råd til russ i økonomisk trøbbel

– Får du ikke det du er lovet, har du rett på å få pengene tilbake, sier forbrukerrådet.

– Får du ikke det du er lovet, har du rett på å få pengene tilbake, sier forbrukerrådet. Foto:

Av

Siden august 2018 har Forbrukerrådet meklet i 28 russesaker. Dersom feiringen ikke går som planlagt, rådes russen blant annet til å klage skriftlig.

DEL

(Drammens Tidende) – Russen er en ung og uerfaren forbrukergruppe, som ikke er skodd for juridiske konflikter. Vi har råd for kjøpene som ikke går som planlagt, sier Thomas Iversen som er jurist i Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har siden august 2018 meklet i 28 saker i forbindelse med årets russekull. De gjelder russeeffekter, russebusser, lakkering av biler, russesanger og festivalbilletter.

Organisasjonen råder blant annet russen til å klage skriftlig dersom man ikke har fått noe man har bestilt eller et arrangement er avlyst. Andre råd går ut på å gå til banken hvis man har brukt kredittkort og å gi andre fullmakt til å klage for seg.

– Får du ikke det du er lovet, har du rett på å få pengene tilbake. Send en epost og klag med én gang til arrangøren. Vi kan mekle om du ikke kommer noen vei. Er det snakk om konkurs, kan du klage til banken om du har brukt kredittkort, sier Iversen.

Han legger til at dersom man ikke har fått russedrakten, eller andre effekter man har bestilt i mai, har man rett på pengene tilbake.

– Send en epost til selger. Får du ikke svar inne fjorten dager kan du klage til oss. Legge ved kvittering som dokumentasjon, sier Iversen.

Artikkeltags