Rollag næringsforening ble startet tidligere i år, og de har allerede rukket å rekruttere 40 betalende medlemmer.
Ett av prosjektene som er satt i gang er en egen markedsføringsportal for Rollag, med økonomisk støtte fra blant annet Rollag kommune og omstillingsarbeidet i kommunen.

LES OGSÅ: Innovative hytteplaner i Numedal

Lett tilgjengelig

– Portalen og bedriftenes sider skal være lett tilgjengelig og gi god informasjon om ulike tilbud som finnes lokalt. Målgrupper er lokalbefolkning, hyttegjester og andre besøkende, sier prosjektleder Kjetil Heitmann.
– Har servicegraden til næringslivet i Rollag mot spesielt hyttemarkedet vært for dårlig, slik en hytteeier påstår?
– Det er for få som tilbyr tjenester til hyttefolket, så det er mye å gå på her, mener Heitmann, som sier at dette nå er i ferd med å endre seg.
– Bygging og bruk av hytter er noe vi har veldig mye å hente på i Rollag. Hyttegjestene utgjør ca. 90 % av besøkende i kommunen mens andre turister utgjør 10 %. Hyttegjestene er derfor en høyt prioritert målgruppe. Via nettportalen skal en derfor finne informasjon om hyttetomter, byggefirmaer, handel og hytteservice, sier prosjektleder Kjetil Heitmann.
– Sidene vil også gi informasjon om fiskekort, turstier, skiløyper og andre aktiviteter og opplevelser som gjør at besøkende bruker mer tid i Rollag og legger igjen noen flere kroner i kommunen, sier Heitmann.

LES OGSÅ: Hytteeiere vil ha mer service

På kartet

Portalen – navnet og dermed også nettadressen er ikke helt bestemt ennå – vil etter planen bli lansert i oktober i år, og i disse dager gjøres det avtaler om hvilken leverandør som skal levere nettsiden.
Prosjektet har som mål å tilby de lokale bedriftene å enten lage egne nettsider for dem eller å oppgradere bedriftens gamle nettsider.
– Nå skal Rollag settes på det digitale kartet, loves det i en pressemelding fra Rollag næringsforening.