Tunnelstein fra E134 havner på Bergverksmuseet

Gave: Borkjerner fra tunnelene er overlevert til Bergverksmuseet. De er svært glade for gaven. F.v: Konservator Kåre Kullerud, direktør i Norsk Bergverksmuseum, Alfhild Skaardal og prosjektleder for E134 Damåsen - Saggrenda, Tom Hedalen.

Gave: Borkjerner fra tunnelene er overlevert til Bergverksmuseet. De er svært glade for gaven. F.v: Konservator Kåre Kullerud, direktør i Norsk Bergverksmuseum, Alfhild Skaardal og prosjektleder for E134 Damåsen - Saggrenda, Tom Hedalen. Foto:

E134 Damåsen-Saggrenda prosjektet har overlevert om lag 490 meter med borkjerner fra tre av veitunnelene til Bergverksmuseet.

DEL

Det gjelder om lag 60 meter med borkjerner fra Kongsbergtunnelen, 137 meter fra Svartåstunnelen og 294 meter fra Moanetunnelen, skriver Statens vegvesen.

–Vi har registrert og kartlagt alle kjerneborprøvene fra de tre tunnelene og trenger ikke materialet fra de ulike bergartene lenger, forteller ingeniørgeolog Lars Jørgen Hole i Statens vegvesen.

Han har jobbet ved E134-anlegget i Kongsberg de seneste årene.

Kjerneboringene i de tretunnelene skulle avdekke bergforholdene i veitraseen, undersøke eventuelle svakhetssoner, bergoverdekning, sulfittinnhold og bergets generelle kvalitet, og inngikk som en del av planleggings- og prosjekteringsgrunnlaget for tunnelarbeidene.

Borekjerner: Slik ser borekjernene fra E134-tunnelene i Kongsberg ut.

Borekjerner: Slik ser borekjernene fra E134-tunnelene i Kongsberg ut. Foto:

–Vi fant ingen sølv- eller andre mineralforekomster i veilinjen, forteller Hole.

I forrige uke overleverte prosjektet kjerneborprøvene til Kåre Kullerud ved Bergverksmuseet i Kongsberg. Museet er glad for gaven, skriver Statens vegvesen.

– Det fyller ut viktige deler av Kongsberg geologiske historie og kan bidra til undervisning og forskning, sier direktøren ved Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg, Alfhild Skaardal.

LES OGSÅ:

Artikkeltags