Eierskifteforsikring - bortkastede penger?

Av
Artikkelen er over 17 år gammel

Eierskifteforsikring skal være en trygghet for deg som selger bolig, dersom kjøper kommer med krav mot deg i ettertid. Tanken er god. Men hvordan fungerer det i praksis?

DEL

Hvorfor skal du tegne denne type ansvarsforsikring? Dersom kjøper retter et krav mot deg fordi han oppdager et kjelleren er helt råtten, så er det forsikringsselskapet som blir kjøpers motpart. Forsikringen dekker altså ikke selve huset, men selgers ansvar. Selger slipper altså våkenetter etter at huset er solgt

Fritas selger for alt ansvar?

Selger skal fylle ut et egenerklæringsskjema ved tegning, og her er det viktig å være ærlig! Dersom du vet om feil og ikke opplyser om dette, kan forsikringsselskapet gjøre et motkrav mot deg dersom kjøper får medhold. Spør også megler om råd når du fyller ut skjema.

Framfor alt må du sette deg godt inn i vilkårene. Er du i tvil om et vilkår, så ring selskapet og be om en klar tolkning. Liker du ikke svaret, kan du ikke velge et annet selskap. Valg av megler betyr også valg av forsikringsselskap.

Be om tilstandsrapport

Selv om du tegner forsikring, bør du ha meget god kunnskap om husets tilstand når du selger. Husk at den eneste du lurer, er deg selv, hvis du prøver deg på noen snarveier. Vet du at kloakken er tett to ganger i året, er det noe som også kjøper og forsikringsselskap bør få vite. Du får mindre for huset, men ærlighet varer som regel alltid lengst.

Sørg alltid for å få en tilstandsrapport! Dette gir deg og kjøper en trygghet. Først når tilstandsrapporten foreligger, bør du fylle ut egenerklæringsskjema for forsikringen.

Eierskifteforsikring for hvem

Det er eiendomsmegleren som selger eierskifteforsikring. Noen meglere selger forsikringen uansett husets tilstand, andre er mer kritisk. Jo eldre huset er, jo viktigere vil det være å ha forsikring. Er huset nesten helt nytt, er behovet mindre.

Gratis oppussing for kjøper?

Noen nye huseiere tror at eierskifteforsikringen kan brukes til å få pusset opp et gammelt hus. Sånn er det ikke! Forsikring dekker uforutsette og skjulte feil og mangler. Viser det seg at badet er råttent, kan kjøper få det satt i forventet tilstand. Glem oppgradering med varmekabler og keramiske fliser, selv om det var en lekkasje ved sluket som forsikringen dekket.

Husk kontrakt

Noen forsikringsselskaper vil kreve at boligen selges «som den er». Det betyr en stor begrensning for kjøper. Det betyr at kjøper kun kan regne med erstatning som følge av direkte feilinformasjon og som følge av vesentlige mangler.

En vesentlig mangel utgjør 3-5 prosent av kjøpesummen, ifølge Forbrukerrådet. Som kjøper betyr dette at du bør være ekstra årvåken. Hvorfor går dette drømmehuset for denne latterlige prisen? Det selges nok «som det er». Er du i tvil om noe, kan du be selger om en skriftlig garanti. Nekter han å gi deg det, bør det gjenspeile ditt bud. Du kan også be om en uavhengig takst eller helst en tilstandsrapport.

Meld fra om mangler

Er du kjøper og oppdager feil, skal du melde fra med en gang, både til selger og til forsikringsselskapet. Selv om du har fem år på deg til å påpeke feil og mangler i følge avhendingsloven, vil foreldelsesesloven gi deg tre år fra du oppdaget tilfellet. En god regel er å melde fra så fort som mulig. Får du avslag på et krav, kan du klage og be om ny behandling. Hjelper ikke dette, kan du henvende deg til forsikringsklagekontoret. Du er i tilfelle ikke alene om å gjøre det.

Artikkeltags