Evaluering: Trafikkfarlige situasjoner rundt selvkjørende buss

FORNEBU  20180615.
Pilotprosjektet med selvkjørende buss på Fornebu.  Bussen skal kjøre i skytteltrafikk på strekningen mellom Fornebu S og Storøya fra mandag 18. juni og ut august.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

FORNEBU 20180615. Pilotprosjektet med selvkjørende buss på Fornebu. Bussen skal kjøre i skytteltrafikk på strekningen mellom Fornebu S og Storøya fra mandag 18. juni og ut august. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I fjor sommer ble det satt inn to selvkjørende busser på Fornebu i Bærum. Bussene skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag, konkluderer Ruter.

DEL

Ruter har evaluert prosjektet og har nå konkludert med at tilbudet ble godt mottatt. Det ble imidlertid også påpekt og observert mange trafikkfarlige situasjoner rundt bussen, skriver Budstikka.

Omgivelsene med både myke og harde trafikanter er årsaken, siden bussene ikke kan tolke situasjoner, blikk og følelser.

– Bussen hadde noen uventede bråstopp, som ikke kunne forklares med personer eller gjenstander rundt, heter det i evalueringen.

I løpet av testperioden ble det gjennomført 10.000 reiser. På Fornebu var det en vert om bord som kunne ta over kontrollen på kjøretøyet ved behov.

Det var OBOS som tok initiativet til prosjektet, som ble ledet av IT-konsulentfirmaet Acando. Bærum kommune, Ruter og Nobina samarbeidet med OBOS.

Artikkeltags