Hold utkikk etter denne grønne kometen

Komet 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková vil få samme flotte grønnfarge som kometen på bildet - C/2014 Q2 (Lovejoy) som er en langperiodisk komet oppdaget 17. august 2014 av Terry Lovejoy. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Fra og med torsdag kan du speide etter den grønne kometen 45P/Honda–Mrkos–Pajdušáková, som da vil befinne seg kun 31 ganger lenger unna enn månen.

(Røyken og Hurums Avis) Bare syv ganger siden 1950 har kometer passert nærmere jorden enn «Mr. Kos». For å se kometen kan du bruke en kikkert eller et lite teleskop, men det er også en mulighet for at den kan spottes uten hjelpemidler.

Dette er den åttende nærmeste kometpasseringen siden man i 1950 startet å studere kometer med avansert teknologi.

LES OGSÅ: Så du denne ildkulen?

Sjeldent syn

Lørdag 11. februar kl. 15.44 norsk tid vil kometen befinne seg kun 12.430 000 kilometer fra vår planet – bare 31 ganger lenger unna enn månen.

Siden kometen passerer så nær oss blir den relativt lyssterk på tross av dens beskjedne størrelse. Allerede torsdag kan du begynne å se etter kometen når den kommer inn på morgenhimmelen i stjernebildet Herkules på sydhimmelen. Kometen er akkurat på grensen til at du kan se den med det blotte øyet.

Det beste tidspunktet for å få øye på den vil være i timene før soloppgang mellom torsdag 9. februar og søndag 11. februar.

Det eneste skåret i gleden er at meteorologene melder overskyet vær på Østlandet i denne perioden. Størst sjanse til å få et glimt av kometen er lørdag eller søndag, for da skal skydekke lette noe.

Hvorfor er kometen grønn?

Kometen er en såkalt kortperiodisk komet, det vil si at den opprinnelig kommer fra Kuiperbeltet, et bredt belte av isobjekter utenfor Neptun, skriver astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard i en pressemelding.

Kometen har en omløpstid på 5,25 år, og størrelsen på kjernen er estimert å være ca. 0,6–1,6 kilometer i diameter. Oppdagerne av kometen er de tre astronomene Minoru Honda, Antonin Mrkos, samt den slovenske asteroidejeger L’udmila Pajdušáková, som alle oppdaget kometen i 1948 uavhengig av hverandre.

Årsaken til at kometen er grønn er at den nå tatt en sving rundt solen, og siden kometens kjerne dermed er varmet opp av solstrålingen, spys lysende gasstråler ut i den grønne tåkeskyen som utgjør kometens hode. Fordamping fra kometkjernen gjør at det avgis karbonmolekyler (C2), en gass som lyser grønt fordi ultrafiolett lys fra Solen får molekylene til å fluorisere.

Stjernekart

Du kan bruke disse stjernekartene for å lete etter kometen, og husk at det er viktig å ha helt mørke forhold uten forstyrrende lys fra bebyggelse eller gatelys.

Det er også viktig å la øynene vende seg til mørket, og det er lurt å benytte en håndholdt kikkert siden den har relativt stort synsfelt.

Artikkeltags