Bomringforslag skaper vrede og frustrasjon

BOMRINGEN: Kartet skisserer den planlagte bomringen rundt byen. De blå firkantene er de foreslåtte bomstasjonene. Skal du innenfor denne ringen i bil må du regne med å betale.

BOMRINGEN: Kartet skisserer den planlagte bomringen rundt byen. De blå firkantene er de foreslåtte bomstasjonene. Skal du innenfor denne ringen i bil må du regne med å betale. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mange har latt seg engasjere om den foreslåtte bomringen rundt Kongsberg. De færreste er positive.

DEL

Lørdag presenterte Lp nyheten om at det kan komme 11 nye bomstasjoner i Kongsberg. Bakgrunnen er finansiering av en ny bypakke for Kongsberg, og bomringen omtales som en forutsetning for at Kongsberg kommune skal kunne forhandle fram bypakken.

Til Lp sa teknisk sjef Jens Sveaass:

– Vi som kommune skal ikke mene noe i det som skjer akkurat nå. Dette er en politisk sak, og folkets meninger teller mye.

I løpet av helga har folkets mening kommet fram, både via leserbrev, kommentarfelt på Lps nettsider og på våre Facebook-sider. Selv om bypakken omhandler mange ting, er det bompenger som engasjerer. Her er noen av synspunktene:

– Helt ko-ko

Solveig Døskeland: – Dersom dette blir innført blir det helt slutt på å reise inn til Kongsberg for å handle, det er vanskelig nok som det er i dag, med altfor få og altfor dyre parkeringsplasser.

E. Ann frømyhr: – Ærlig talt går man inn for å drepe byen totalt? Bom penger innenfor bomringen. Idiotisk.

Jan Berg: – Får inderlig håpe byen tar til vettet – rimelig uakseptabelt å måtte gjennom minst tre bompasseringer daglig for å bruke byen min.

Inger Hedenstad: – Kongsberg er ingen storby. Dette er rett og slett galskap. Er det en aprilspøk i januar?

Henning Andersen: – Veldig bra at de ønsker å få folk sin mening om dette i forkant, men denne galskapen må vel folket klare å stoppe vel?

Per-Eivind Syvertsen: – Er det en vits? Det der er jo helt ko-ko!

Bjørnar Realfsen: – Det er merkelig at det skal være lovlig å kreve avgifter fra bilistene når pengene som kreves inn skal brukes på alt annet en bilvei. Det er vel grenser for hvor langt kommunen kan tøye strikken i nytteprinsippet før den over på ulovlig side?

Sigrid Rennehvammen: – Vi numedøler bør få til handelstilbud i dalen, så kan Kongsberg sperre seg inne med bommer så mye de vil.

LES DISSE LESERBREVENE OM BOMRING:

Asle Kjetil Øino: «Det skisserte forslaget ser jeg som enda en melkeku fra myndighetenes side.»

Per Håvard Kleven, Høyre: «For å få til vekst i antall innbyggere kreves innflytting av jobbsøkere. Da må Kongsberg være en kommune som det er attraktivt å flytte til for unge mennesker.»

Kongsberg Senterparti: «Det er satt av en del penger i dette byvekstprosjektet, det er vi enige i. Det som gjør oss veldig skeptiske er at vi ikke er garantert ei eneste krone.»

Rolf Kragh: «På en dag kan jeg risikere 8–10 turer gjennom bomringen og da har jeg ikke regnet med handleturer.»

Rolf Grundvåg: «Da jeg åpnet Lp i dag, trodde jeg det var en 1. april-spøk.»

Folkemøter

Det skal holdes folkemøter om temaet, der man også kan få muligheten til å si sin mening om forslaget.

Det første møtet er satt til 13. februar på Magazinet, ved Grand Hotel i Kongsberg sentrum. Senere blir det møter på Gamlegrendåsen (19. februar), Kongsgårdmoen (20. februar) og i Hvittingfoss (20. februar). Det skal også bli folkemøter på Raumyr og i Jondalen.

Møtene skal ledes av Buskerudbyen, men representanter fra Kongsberg kommune vil også delta. Hensikten med folkemøtene er å informere om bypakken og innhente meninger fra folk flest.

Artikkeltags