Halldis og familien rammet av bagasje-kaoset

MYE BAGASJE: Det tårnet seg opp med bagasje på flyplassen og mange måtte fly uten å få med seg bagasjen.

MYE BAGASJE: Det tårnet seg opp med bagasje på flyplassen og mange måtte fly uten å få med seg bagasjen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– De har lovet at bagasjen skal komme fram, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få det til.

DEL

Det sier Halldis Skogen fra Kongsberg, som skulle ha flydd til Split med familien tidlig torsdag morgen. Men de ble som mange andre rammet av bagasje-problemene, etter at bagasjebåndet ble satt ut av drift.

– Det er jo helt klassisk at dette skulle skje nå, sier hun.

De mistet flyet til Split, og da Lp pratet med familien ved 13-tiden, var de på vei inn på et fly til Stockholm – en liten omvei på vei til Kroatia.

– Vi skulle ha landet i Split klokka 10 – nå er vi framme i 19-tida i kveld, sier Skogen, litt oppgitt.

– Det er enorme mengder med bagasje på Gardermoen nå. De har lovet at bagasjen vår skal komme fram, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få det til.

Familien skal på seiltur om et par dager, og håper i hvert fall at bagasjen ankommer innen den tid.

LES OGSÅ: Halvorsen hedret av oljefolk

Null info

Det verste i bagasjekaoset, var det var svært mangelfull informasjon, forteller Skogen.

– Null informasjon i SAS-appen, null informasjon på tavlene. Enkelte passasjerer ble tatt ut av køen for at de skulle få være med sin flight. De fleste fikk ingen info, sier Skogen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier at det har vært en svært krevende dag, på den av de mest trafikkerte dagene på Oslo Lufthavn.

– Det er meget vanskelig å gi informasjon tilpasset den enkelte når det er snakk om mange tusen mennesker som er rammet, sier han.

Johansen sier at det har vært informasjon om hvor man skal gå og hva man skal gjøre, blant annet på tavlene.

– Det har også vært repeterende informasjon over høyttaleranlegget, sier han.

– Dere tar ikke selvkritikk på at informasjonen kunne vært bedre?

– Vi beklager selvfølgelig at vi ikke har fått gitt tilstrekkelig informasjon, men det er vanskelig å gi informasjon når det er så stor usikkerhet, sier han og legger til at han selvsagt forstår frustrasjonen til de reisende.

LES OGSÅ: Ni millioner i året for å selge Kongsberg

– Krevende

Mange fly ble forsinket og noen også innstilt, som følge av bagasjeproblemene torsdag morgen.

De tekniske problemene har i hovedsak rammet reisende med SAS og Widerøe. Passasjerer fra om lag 30 SAS-fly måtte reise uten bagasje torsdag morgen. Den blir ettersendt så fort bagasjeanlegget er i drift igjen.

– Situasjonen er langt fra tilfredsstillende og den er særdeles krevende. Vi har hatt lignende problemer med bagasjeanlegget før, men da har det vært snakk om minutter og ikke timer, sa informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen til NTB.

Ved 11-tiden torsdag ble det meldt om at bagasjebåndet skulle være i drift igjen, men det kan fortsatt bli en del forsinkelser utover dagen.

Forsinkelsen med bagasjebåndene skyldes at røntgenmaskinen i den gamle delen av terminalen var ødelagt, og dermed fikk verken SAS eller Widerøe sendt bager til terminalen.

Artikkeltags