Bussen tvinges til å legge om ruta

Til høsten blir det en omlegging i ruta for den gule bussen, men den skal fortsatt kjøre i Kirkegata, som her.

Til høsten blir det en omlegging i ruta for den gule bussen, men den skal fortsatt kjøre i Kirkegata, som her. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Når Klokkerbakken i Kongsberg skal oppgraderes til høsten, må den gule bussen kjøre et annet sted.

DEL

Olav Madland i Applied Autonomy forteller at de nå risikovurderer alternative kjøreruter. Det ligger an til å bli varianten bort Hyttegata, opp Apotekergata, Myntgata mot rådhuset igjen, og til holdeplassen ved kirken hvor de har stoppet før.

Dermed er de tilbake på den kjente ruta mellom Knutepunktet og Kongsberg Teknologipark. 

Snart uten sjåfør

Det jobbes også med å finne ut i hvilken trasé de kan kjøre uten sjåfør. Ironisk nok har jo den førerløse bussen så langt blitt testet med sjåfør. Men nå har de altså kommet ytterligere ett skritt videre i prosjektet. Ett eller annet sted på ruta mellom Knutepunktet og Teknologiparken skal altså sjåføren ut, men befinne seg rett i nærheten.

Applied Autonomy har med seg Kongsberg kommune, Brakar, Testarena Kongsberg, Vy og produsenten av bussen, Easymile, i testingen. 

(Saken fortsetter under bildet)

Olav Madland i Applied Autonomy. Her fra da han informerte Kongsberg formannskap i 2017.

Olav Madland i Applied Autonomy. Her fra da han informerte Kongsberg formannskap i 2017.

Apropos produsenten, en del av nyhetsbildet tirsdag var saken om den førerløse bussen i Wien, som kjørte på en 30 år gammel kvinne som ble lettere skadet. Dette er konkurrenten Navya sin buss, som nå prøvekjøres på Akerhusstranda i Oslo, men som ikke har noen relasjon til Kongsberg.

Applied Autonomy valgte altså Easymile da de kjøpte inn busser for noen år tilbake. 

Ingen ulykker i Kongsberg

Olav Madland forteller at deres busser ikke har vært involvert i noen hendelser. Da de startet testingen på Gjøvik fikk de avslørt at den ikke klarte å bakkestarte i ni prosent helling, men dette var ivaretatt da bussen startet å gå på Kongsberg.

Madland sier for øvrig at publikum gjerne må komme innom kontrollsenteret på Innovasjonsloftet i Kirkegata. Fra august av er de tilbake igjen, og de forklarer gjerne nysgjerrige hva de holder på med.

Les også:

437 nye studenter til Campus Kongsberg

Turistene Kees og Marja velger Norge fremfor Spania 

Vidar leide ut boligen, ble brukt til hasjplanteproduksjon: – De har ødelagt huset mitt! 

Artikkeltags