Slutt på 7-Eleven/Shell-samarbeidet ved nyttår

SLUTT: Snart vil du ikke se noen bensinstasjoner med kombinasjonen av Shell og 7-Eleven. Foto: Pål Nisja-Wilhelmsen

SLUTT: Snart vil du ikke se noen bensinstasjoner med kombinasjonen av Shell og 7-Eleven. Foto: Pål Nisja-Wilhelmsen

Av

Shell/7-Eleven-stasjoner vil snart være en saga blott. Reitangruppen, som driver 7-Eleven i Norge, vil heller satse på sin egen bensinstasjon-kjede.

DEL

Samarbeidet mellom Shell og 7-Eleven går ut ved nyttår og fra og med februar vil du ikke se en eneste bensinstasjon med kombinasjonen Shell/7-Eleven i hele Norge.

- Vi konverterer i disse dager alle våre 7-Eleven-bensinstasjoner fra Shell til YX 7-Eleven, bekrefter kategori- og markedsdirektør Stian Breivik i Reitan Convenience til Nettavisen.

Konverteringen vil være ferdig i februar og alle 350 7-Eleven-bensinstasjonene vil da ha drivstoffsamarbeid med Reitan-familiens egen betjente bensinstasjonkjede, YX.

- Naturlig

Endringen skjer etter at samarbeidet mellom Shell og 7-Eleven, som har vart i 10 år, blir avsluttet ved utgangen av 2018. Grunnen er at Reitan-familien, som også eier Rema 1000, vil satse på YX.

- Det er logisk at YX, som er en del av Reitangruppen, skal levere drivstoff til egne stasjoner i Norge. Vi drar nytte av felles verdigrunnlag og ønsker å være kunders førstevalg som stoppested langs vei, uttalte Odd Reitan i Reitangruppen i en pressemelding da det ble kjent at de sier opp avtalen i starten av 2017.

Selveid

YX er en betjent bensinstasjonkjede, som inngår i UNO-X-energi, som igjen er en del av Reitangruppen. Det samme gjør kioskkonsernet Reitan Convenience, hvor blant annet 7-Eleven og Narvesen inngår. Det er førstnevnte som altså operer kioskene ved bensinstasjonene.

I dag har Reitan Convenience til sammen over 500 7-Eleven-butikker i Skandinavia, fordelt på 7-Eleven i bybildet og i samarbeidet Shell/7-Eleven.

Artikkeltags