Nominert til Serviceprisen: - Vi elsker priser

Artikkelen er over 2 år gammel

- Priser er visuelle mål vi jobber etter for stadig å bli bedre, sier hotelldirektør Janne Johansen.

DEL

De 110 ansatte på Quality Hotel Grand ble visst både stolte og glade over å bli nominert til årets servicepris. De har flere ganger vært blant de fem nominerte i Qualitys egne «beste hotell»-konkurranse (blant 60 hoteller), men aldri Kongsbergs egen servicepris, som i år har lagt vekt på samfunnsansvar.

Små marginer i bransjen

Janne Johansen tok over direktørrollen i 2011. Hun forteller at har hotelledelsen har sett på mer enn bare bunnlinja i regnskapet i noen år nå. De har vært opptatt av miljøsiden og folkene rundt dem, det som på engelsk kalles «people, planet, profit».

Når det gjelder folkene, snakker vi både om de ansatte og lokalsamfunnet.

De har overlevert gaver til Krisesenteret hver jul i tre år nå, som også andre har bidratt til ved å legge gaver under treet. Nå skal de hjelpe en institusjon i byen med å flytte fra et lokale til et annet, og de sponser Skrim håndball, jazzfestivalen og vinterfestivalen.

Ifølge Johansen håver de ikke inn penger på jazzen og vinterfestivalen ved å være med å arrangere ting. Hun sier at hotellbransjen er en bransje med små marginer, med en driftsmargin på pluss/minus fem prosent, og at de må ofre litt for ønsket om å bidra. 

Mange nye landsmenn

De ansatte har treningsfasiliteter og fri lunsj på jobben. Uten mat og drikke og så videre...

– Det handler om å få alle menneskene som jobber her til å gløde. Vi blir ikke bedre enn hva hver og en av oss får til, sier Johansen.

Det går 15 kroner til UNICEF for hver halvtime en ansatt trener og mange av dem deltok nylig i Holmenkollstafetten.

Hotellet har tatt inn mange nye landsmenn, gjennom språkopplæring og arbeidspraksis, og flere av dem har endt opp med fast ansettelse. 

Johansen skryter av dem som jobber ved hotellets fem avdelinger. Avdelingslederne følger tett opp for at hver og en skal skinne på scenen, som de kaller det.

– Men vi må også tørre å ta samtalene når noen ikke passer inn. Mens noen ser det selv, må andre få hjelp til å se det, sier Johansen. 

Serviceprisen

  • Kongsberg Næringsforum, Høgskolen i Sørøst-Norge og Laagendalsposten står bak Serviceprisen. Den deles i år ut for femte gang.
  • Denne gangen vektlegges samfunnsansvar. 
  • Fra påsken og fram til 1. mai var det åpent for å foreslå kandidater. Juryen har plukket ut seks nominerte.
  • Disse kan stemmes på ved å svare på en spørreundersøkelse på Laagendalspostens nettsider fra 1. juni.
  • Vinneren offentliggjøres på Bebop & Business-arrangementet under jazzfestivalen.    

Når det gjelder å skjerme miljøet, handler det for eksempel om sparedusj, kildesortering, strømsparing, redusert engangsmateriell, varmegjenvinning og det å være et palmeoljefritt, røykfritt og klorfritt hotell, for å nevne noe. 

– Det må bety noe i praksis, det holder ikke at vi bare snakker om det.

Skal se gjestene

De har 50.000 gjester i året, pluss de som kommer for å spise og drikke og til konferanser og arrangementer på Magazinet.

De fem andre nominerte til Serviceprisen henvender seg først og fremst til folk i Kongsberg. Overnattingsgjestene til Quality Hotel Grand kommer naturlig nok utenifra.

– Vi skal hele tiden være bedre enn vi var i går. Priser er visuelle mål som viser at vi er på god vei, sier Johansen.

De prøver å gjøre noe spesielt for gjestene. Har noen bursdag, skal det markeres i en eller annen form – som for eksempel med ballonger på rommet.

– Alle skal bli sett, også av dem som driver med housekeeping og vedlikehold. Det er noe gjestene ikke er vant til, men setter pris på, sier Johansen. 

De forsøker så godt de kan å få gjestene til å være ærlige i tilbakemeldingene.

– Det er bedre at gjestene tar ting opp direkte med oss i stedet for å legge igjen en eventuelt sur kommentar på Tripadvisor. Det krever at vi følger dem opp. 

– Kongsberg er et lite kretsløp. Gjestene starter kanskje i en taxi, og de er ute og handler eller gjør andre ting i tillegg til å bo hos oss. For at de skal velge Kongsberg igjen må de ha gode opplevelser på alle arenaer. Det er det service handler om, sier Janne Johansen. 

Les også om de andre nominerte:

– Jeg er stolt og ydmyk over å jobbe et sted som bidrar så mye lokalt

Bjørn gir folk en sjanse

Sport1 og Jarles jakt og våpen nominert til Serviceprisen

Støtter opp om kulturen

Gir bort mat hver uke

Artikkeltags