Førerløse brøytebiler med Kongsberg-utstyr

Mandag ble førerløse brøytebiler testet ut på Fagernes Lufthavn. Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor.

Mandag ble førerløse brøytebiler testet ut på Fagernes Lufthavn. Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Snart kan snøplogene på flyplassene bli selvkjørende, med teknologi fra Kongsberg.

DEL

For første gang har 20 meter lange og 5,5 meter brede selvstyrte snøploger brøytet rullebanen fri for snø. Prosjektet kalles Yeti, har teknologi utviklet av Kongsberg-firmaet Semcon, og skal gi økt effektivitet og færre forsinkelser på flyplassene.

Prosjektet startet for tre år siden, og denne uka ble brøytebilene testet på Fagernes lufthamn.

Kan hindre forsinkelser

Det stilles høye krav til snørydding av flyplasser. Start- og landingsbaner må være helt frie for snø for at flytrafikken skal flyte.

For alltid å være beredt, må flyplassene i dag ha ansatte som står klare til å rykke inn når som helst og rydde snø.

Snøproblemer fører også til mange forsinkelser og værfaste reisende hvert år.

– Med selvkjørende snøploger kan flyplasser verden rundt effektivisere virksomheten og minske forsinkelsene for de reisende. Dette er et godt eksempel på hvordan selvstyring kan skape både økt lønnsomhet og merverdi for oss mennesker, sier Markus Granlund, adm.dir. på Semcon i en pressemelding.

Sanntidssystem

Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor.

Snøplogene har kapasitet til å brøyte et areal på 357.500 kvadratmeter i timen. Det unike med de selvstyrte kjøretøyene er at de kan rydde snø i formasjoner med flere kjøretøy og med samme presisjon uansett værforhold.

Les også: Sør-Norge har størst sannsynlighet for vårflom i år

Semcon i Norge bidrar i prosjektet med komplekse sanntidssystem og selvstyrt teknologi.

– Vi har konstruert et kontrollsystem som legger opp digitale mønstre for selvstyrt snørydding på flyplasser. Systemet kan siden laste ned mønstrene og overvåke flere kjøretøy som navigerer ved hjelp av RTK GPS, en presis form for posisjonsmåling, og kommuniserer ved hjelp av 4G-modem, forklarer John Emil Halden, prosjektleder på Semcon, i pressemeldingen.

Artikkeltags