I Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad omtales «Stabbursnatt» som «. et kuriøst stabbursprosjekt som skal skape reiselyst».

Overnatting på et stabbur i Numedal, stabburenes dal, er ikke som å overnatte på et vanlig hotellrom. Opplevelsen er ekte og unik.

Del på Facebook

«For omtrent det samme som et hotellrom koster i byen, kan du legge deg under tykke skinnfeller inne på et historisk loft. En natt på et kjølig og mørkt stabbur gir god medisin mot søvnløshet på varme og lyse sommernetter» skriver Aftenpostens anmelder.

«Stabbursnatt» er også nylig blitt omtalt i blant annet VG, Adresseavisen og Fædrelandsvennen, bare for å nevne noen.

Bevisst markedsføring

– Vi er kjempefornøyde. Vi ser effekten av omtale i media, sier Olav Traaen, prosjektleder for «Stabbursnatt» hvor åtte gårdbrukere i Numedal er involvert.

Han forteller at det har kommet en del flere henvendelser etter medieomtalen.
– Folk legger spesielt merke til oss når Aftenposten og VG skriver om oss, sier han.
Han forteller at å tipse media har vært en strategi helt fra begynnelsen.

– Hjemmesiden vår har vært viktig. Da vi fikk ledet media dit, og kunne vise dem en god side med gode bilder, tok det ikke lang tid før de kom på besøk, forteller han.

LES OGSÅ: Kjemper om 600.000 kroner

Tjener ikke penger

Traaen forteller at virksomheten, som åpnet for overnattinger sommeren 2009, ikke har vært lønnsom så langt.
– Vi er i utviklingsmodus og vil nok fortsette å være det de neste fem til ti årene. Det tar nok tid før vi begynner å tjene penger, sier han.

Han forteller at gårdbrukerne/hotelldriverne har mye å lære. Samtidig har de gjort seg en del erfaringer underveis. Gårdeierne, som deltar i prosjektet, søker inspirasjon utenfra og har blant annet reist på «studietur» til Sveits og Berlin.

– Vi har planer om å utvikle kombipakker som kan selges til gjestene. Det kan blant annet handle om historiefortelling, turer eller lefsekurs. Vi har også tenkt på «Stabbursfrieri» i en eller annen form, sier Traaen.