Nå kan du lettere komme i kontakt med kommunen

BRUKERVENNLIG: Mari Frogner Ruud og Bernt Søraa er stolte over å kunne presentere kommunens nye, mer brukervennlige nettside. FOTO: STÅLE WESETH

BRUKERVENNLIG: Mari Frogner Ruud og Bernt Søraa er stolte over å kunne presentere kommunens nye, mer brukervennlige nettside. FOTO: STÅLE WESETH

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Kongsberg kommune har brukt mye tid på å jobbe fram en brukervennlig nettside. Nå er den klar.

DEL

– Vi hadde en hjemmeside som ikke holdt mål i 2011, sier Bernt Søraa, som er webredaktør i Kongsberg kommune.

Del

Det er stort sett den samme informasjonen som ligger på siden. Den store forandringen ligger i brukervennligheten.
– Veien for å finne det man leter etter er blitt lettere, sier prosjektleder og webadministrator Mari Frogner Ruud.

Det er blitt jobbet godt med å lage en god søkemotor internt på Kongsberg kommune.no .Alle typer skjemaer skal man også kunne finne på en enkel måte.

Form egen startside

I tillegg til at brukere lettere skal kunne finne fram skal de også kunne forme sin egen individuelle startside. Elementene på den nederste raden av siden er valgbar. Her kan man velge temaene man er mest interessert i, om det skulle være kommune og fylkestingsvalg, kulturskolen eller noe annet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)
nynettSlik ser kommunens nye nettsider ut.

nett
Slik så kommunens nettsider ut tidligere.

Nettsiden har også flere eksterne lenker til offentlig tjenesteyting enn tidligere.
Har du for eksempel spørsmål om boligbygging er veien fra info på kommunens nettside til Forbrukerrådets hjemmesider kort.

Chat med kommunen

– Det skal bli lettere for folk å komme i kontakt med kommunen, sier Søraa. Kontaktinformasjonen til alle ansatte, som ikke er skjermet, er tilgjengelig på nettsiden.

– Det vil også etter hvert komme en chatfunksjon. Vi jobber med det, sier Søraa.
«FiksGataMi», en tjeneste som er kjent fra før, er fortsatt tilgjengelig gjennom kommunens nettsider. Her kan man melde inn problemer ved veiene direkte til kommunen.

– Tilbakemelding fra publikum er også viktig. Siden skal videreutvikles hele tiden. Vi kommer derfor til å kjøre en del brukerundersøkelser, sier Søraa.

Hva syns du om Kongsberg kommunes nye nettsider? Si din mening i kommentarfeltet!

Artikkeltags