Prislapp: 50–60 mill.

Arbeider: Numedalsbanen måtte utbedres i forkant av gjenåpningen i september i fjor. Nye utbedringer er og skal utføres i tiden som kommer som følge av togavsporingen.foto: chr. mauno

Arbeider: Numedalsbanen måtte utbedres i forkant av gjenåpningen i september i fjor. Nye utbedringer er og skal utføres i tiden som kommer som følge av togavsporingen.foto: chr. mauno

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Mangel på jernbane-sviller forsinker utbedringsarbeidene på Numedalsbanen.

DEL

I løpet av uke 43 skal Jernbaneverket ha byttet ut alle svillene mellom Kongsberg og Svene pukkverk. Det opplyser banesjef Terje Øygarden.
Etter at et godstog med flis fra Moelven Numedal sporet av ved Svene pukkverk like før påsken i år, har jernbanestrekningen vært stengt.

50.000 sviller skiftes ut

Alle svillene på den tre mil lange strekningen fra Kongsberg til Moelven Numedal i Flesberg må byttes ut. Det vil si 50.000 jernbanesviller.
Nøyaktig sum på hva disse utbedringene er foreløpig uklar.
– Det er snakk om et titalls millioner kroner, sier Øygarden.
– Altså et sted mellom 20 og 90 millioner kroner?
– Et sted midt imellom. Ca. 50–60 millioner kroner, svarer Øygarden.
– Det kommer an på hvor mye nytt materiell vi må kjøpe inn og hvor mye brukte sviller vi får tak i.

Svillemangel

Øygarden opplyser at det har vært utfordrende å få tak i nok jernbanesviller fra produsenten.
– De produserer for fullt, men vi må dele med andre jernbaneprosjekter som har bestilt sviller, men fra uke 39 får vi full leveranse av nye sviller, sier han.
Jernbaneverket benytter seg både av tre- og betongsviller. Både brukt og nytt.

Ferdig neste sommer?

Svillemangelen er også årsaken til at arbeidene drar ut i tid. Det fører til at kun et arbeidslag og en arbeidsmaskin jobber på strekningen.
Når arbeidene på den resterende strekningen fra Svene til Flesberg kan begynne er usikkert. Det avhenger nemlig av vær og temperaturforhold.
Svillebyttene kan kun skje når det er telefritt i bakken. Derfor har ikke Jernbaneverket satt noen ferdigstillelsesdato.
Øygarden håper imidlertid at det blir i løpet av sommeren 2014.

Artikkeltags