Dette har du krav på fra strømselskapet når strømmen blir borte

Problemer: Snøen har skapt problemer de siste dagene, blant annet med tung snø og trefall over strømledninger. Her fra Moane.

Problemer: Snøen har skapt problemer de siste dagene, blant annet med tung snø og trefall over strømledninger. Her fra Moane. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det store snøfallet skaper som kjent både lykke og kaos. Og noen strømbrudd. Men visste du at du kan kreve penger tilbake fra strømselskapet?

DEL

Mandag og tirsdag skapte snøværet store problemer med strømbrudd flere steder i Kongsberg. Det er heller ikke første gangen strømmen har blitt borte i Kongsberg og Numedal på grunn av snøen så langt i januar. 

Denne uka har store snømengder også mørklagt husstander på Sør- og Østlandet. Tirsdag meldte Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE om at 22.400 husstander var uten strøm.

Dette kan du kreve

Som strømkunde har man faktisk krav på kompensasjon ved strømbrudd som varer i over 12 timer.

Størrelsen på utbetalingen avhenger av lengden på avbruddet, skriver Huseiernes Landsforbund i en pressemelding.

Dette har du krav på:

  • Satsene for utbetaling ved langvarige avbrudd er som følger: 

  • 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer

  • 1400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer

  • 2700 kroner for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer.

  • For avbrudd ut over 72 timer, skal det gis et tillegg på 1300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer. 

  • Kilde: Huseiernes Landsforbund

Slik får du penger tilbake

Det er som sagt hvor lenge strømmen har vært borte som avgjør hvor stor kompensasjon du har rett på.

Men selv om strømmen kommer tilbake i perioder, skal du vite at flere påfølgende avbrudd regnes som sammenhengende dersom du ikke får strømmen tilbake i minimum to timer sammenhengende.

For å kreve penger tilbake, må man sende et skriftlig krav til strømselskapet.

– Skriftlig krav må fremmes innen rimelig tid etter at normal forsyning ble gjenopprettet. Ofte er dette rundt tre måneder, men det kan variere fra selskap til selskap. I klagen må du oppgi dato, adresse og kundenummer, står det i pressemeldingen.

Dersom nettselskapet skulle avslå kravet ditt om kompensasjon, kan du sende en klage til NVE.

LES OGSÅ:

Artikkeltags