- Umulig å plukke opp alt

FØLER SEG TRYGGE: Erlend Falnes-Malmo og Helene Liverød er fornøyde med miljøet på Tislegård ungdomsskole. FOTO: KARIN GRØNN MADSHUS

FØLER SEG TRYGGE: Erlend Falnes-Malmo og Helene Liverød er fornøyde med miljøet på Tislegård ungdomsskole. FOTO: KARIN GRØNN MADSHUS

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Rektor og elever er uenige med politiker Silje Meskestad i at skoleledere feier mobbing under teppet.

DEL

– Vi har det veldig bra her, sier Erlend Falnes-Malmo. Helene Liverød nikker bekreftende.

De to er elevrådsmedlemmer og 10. klasseelever ved Tislegård ungdomsskole på Kongsberg.

Sammen med rektor Marianne Thorrud diskuterer de problemer med mobbing etter Ap-politiker Silje Meskestads uttalelser i Laagendalsposten tirsdag. Meskestad påpekte at skoleledernes offentlige uttalelser om mobbing gir et mer positivt inntrykk av situasjonen enn det som kommer fram i elevundersøkelser.

Undersøkelsene viser at kongsbergskolene ligger på landsgjennomsnittet når det gjelder mobbing. Mobbetallet er fortsatt høyere enn det som er målet for Kongsberg kommune.

Les også: - Har god dialog med rektorene

Tror det er mørketall

Elevundersøkelsen viser at Tislegård ligger under gjennomsnittet på Kongsberg. Elevene og rektor beskriver miljøet som veldig godt, men heller ikke her er det mobbefritt.

– Det er umulig å plukke opp absolutt alt på en skole med 315 elever, sier Thorrud.

Hun tror grunnen til manglende samsvar mellom resultat på undersøkelser og skolelederes uttalelser er at man ikke har klart å kartlegge all mobbing. Helene er enig.

– Det er nok heller at elevene ikke sier fra enn at lederne lyver, sier hun.

– Mange tuller også på undersøkelsene, tilføyer Erlend.

– Ja, men på den annen side finnes det mobbeoffer også som ikke tør å svare ærlig, sier Helene.

Tenker konsekvenser

– Vi har utrolig gode lærere som er flinke til å inkludere alle. Miljøet i klassen vår er utrolig godt, forteller Helene.

Helene og Erlend forteller at de har lært å tenke konsekvenser. Ifølge dem er holdningen i klassen at alle inkluderer alle.

– Man modnes, da vi gikk i 8. klasse var det alltid en eller annen som var litt rar. Det er ikke noe tema lenger, sier Erlend.

Holdningsskapende arbeid starter i 8. klasse. Elevene mener det er viktig med en god start på ungdomsskolen.

– I et trygt miljø gjør man det bedre på skolen, sier Erlend.
Han synes det virker som om miljøet også er godt i de andre klassene.

Foreldrene viktigst

På Tislegård har hver klasse to kontaktlærere.

– Vi bruker mye ressurser på sosiallærer og rådgivere, forteller Thorrud.

Undervisningsprogrammet FRI fra utdanningsdirektoratet, som blant annet tar for seg sosial kompetanse, brukes i undervisningen i ulike fag og i klasseråd.
Viktige for miljøet er også foreldrene.

– De er godt integrerte i skolen. De er flinke til å involvere seg for å skape trygge omgivelser. De deltar i aktiviteter og sørger for klasseturer, sier Thorrud.
Hun påpeker at foreldrene også må sørge for å følge med på hva som skjer utenfor skoletid.

Hun er fornøyd med foreldreinnsatsen og er ikke i tvil:

– Ting hadde vært annerledes her uten foreldrene, sier hun.

 

Artikkeltags