I desember 2022 fikk Torbjørn Larsen en e-post fra bonusprogrammet Norwegian Reward. Hvis han tegnet telefonabonnement med Talkmore, ett av Telenors datterselskap, skulle han få 1100 cashpoints.
For 1100 cashpoints kan du få en tur-retur flyreise til flere europeiske storbyer. Ét cashpoint eller et poeng tilsvarer en krone.
– Vi reiser med Norwegian flere ganger i året, så vi tegnet abonnement for poengene, sier Larsen til Nettavisen.
Både Larsen og kona tegner abonnement med Talkmore. Larsen legger inn sitt Norwegian Reward-nummer for å få poengene registrert. Ved en feil, legger han også sitt Norwegian reward-nummer på konas bestilling. Han retter fort opp i feilen.
Har du hatt utfordringer med flyselskap eller reiseselskap? Ta kontakt med journalisten her.

Advarer mot feriefelle: – Fortvilende og forferdelig
Tiden går, men poengene blir ikke registrert i systemet. Paret tar kontakt med Talkmore og får beskjed om at de skal få pengene når andre faktura er betalt i siste halvdel av februar.
Han tar kontakt på nytt. Talkmore forteller at de har problemer med overføringene.
– Det var mange bortforklaringer.
Larsen tar også kontakt med Talkmores chatbot. Der får han beskjed om at kona ikke kom til å få noen bonuspoeng på grunn av at han hadde brukt feil Norwegian Reward-nummer ved bestillingen.
Rettelse: I første versjon av saken sto det at Larsen tok kontakt med Norwegians chatbot. Det er nå rettet til Talkmores chatbot. Feilen ble rettet 16.38 mandag.
– Meget uhøflig tone
Larsen begynner på det tidspunktet å bli oppgitt over kundeservicen:
– Jeg skjønner ikke at Talkmore opererer med forskjellige svar etter hvem jeg snakker med, skal han ha sagt til medarbeideren.
Han fikk beskjed om å forholde seg til kundeservicemedarbeideren som svarte gjennom chat-roboten.
– Det var en meget uhøflig tone, mener Larsen.
Nettavisen har kontaktet både Norwegian og Talkmore. Les Talkmores kommentar lenger ned.

Derfor bør du bruke kredittkort når du skal ut å reise
– Virker som lureri
I slutten av mars sender Torbjørn en ny henvendelse. Talkmore beklager og sier at poengene skal bli registrert i april.
17. april sender han en e-post til Talkmore og spør om dette er en bløff da han ikke tror det kan være så vanskelig å få registrert bonuspoeng. Han får på nytt beskjed om at Torbjørns poeng blir registrert neste måned, nå i mai.
– Vi kontaktet Norwegian Reward. Da fikk vi beskjed om at dette var en sak Talkmore må jobbe med og at vi må kontakte Talkmore, som da måtte kontakte dem igjen. For meg virker det som lureri hele greia, sier han.
Larsen stusser på at det å registrere 1100 cashpoints skal være så vanskelig.
– Det kan ikke ta så lang tid å få dette i orden.

Telia får strykkarakter av kundene
– Teknisk feil
Andreas Lindal i Talkmore forteller at det har skjedd en feil:
– Vi hadde dessverre en teknisk feil i koblingen mellom Talkmore og Norwegian Reward, som nå er rettet opp.
Lindal beklager for at prosessen har tatt så lang tid.
– Vi lever av fornøyde kunder og her har vi tydeligvis ikke levert på den standarden vi ønsker. Vi gjør hva vi kan for å lære av dette, og beklager overfor kunden som har måtte vente for lenge på å få løst saken, avslutter han.