Det er DB Schenker og samarbeidspartnerne – møbelgiganten Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til Kongsberg Gruppen og Massterly, som nettopp har signert en avtale om forstudier. Dermed har de tatt de første stegene mot et ambisiøst, felles mål om å erstatte de tradisjonelle feeder-fartøyene som benyttes.

Et skifte

Containerskipet er ment for kortere strekninger, og en av utviklerne er altså Kongsberg Gruppen, skriver de selv i en pressemelding.

Fartøyet vil gå mellom Ekornes sin egen havn, på Ikornnes, til havnen i Ålesund som igjen betjener de viktigste havnene i Europa.

– Vi begynner å se et generelt skifte bort fra godstransport på vei, som har et betydelig karbonavtrykk, til ren, energieffektiv godstransport på sjø over korte strekninger, sier konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy i pressemeldingen.

Kongsberg Gruppen har tiår med ekspertise innen utvikling og perfeksjonering av ulike systemer for skip, og er derfor posisjonert til å utføre banebrytende arbeid i dette prosjektet. Kongsberg Gruppen er for tiden involvert i flere helelektriske og autonome prosjekter, inkludert Yara Birkeland og ASKO.

Samarbeid

– Vi ser virkelig fram til å benytte vår kunnskap og våre erfaringer i dette nye partnerskapet med DB Schenker og Ekornes, sier Geir Håøy.

Sist fredag ble verdens første elektriske og autonome containerfartøy, Yara Birkeland døpt foran 500 lokale studenter, kronprinsen Håkon og olje- og energiminister Terje Aasland. Geir Håøy var også til stede.

LES OGSÅ: