Nå blir det gårdssalg av alkohol

Morten Wold.

Morten Wold. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

KronikkSent torsdag kveld vedtok Stortinget å endre alkoholloven slik at det åpnes for salg direkte fra produsent av produkter over 4,7 volumprosent alkohol, som ikke er omfattet av EØS-avtalen og som ikke er tilsatt brennevin eller blandet med andre alkoholholdige drikkevarer. Det betyr et nytt bein å stå på for ciderprodusenter, for eksempel i fruktbygda Lier.

Jeg har hatt gleden av å være saksordfører for denne saken, og lose den gjennom i Stortinget. En sak som har vært debattert i årevis, men som aldri er blitt realisert. En tidligere landbruksminister fra Senterpartiet sa til og med at dette var umulig å få til grunnet EØS-avtalen. Med FrP i regjering har vi fått dette til, nettopp på grunn av EØS-avtalen. 

Allerede i regjeringserklæringen fra Sundvolden slo Høyre og Fremskrittspartiet fast at man vil "åpne for produktprøver og begrenset alkoholsalg direkte fra nisjeprodusenter og om nødvendig jobbe for å endre EU-lovgivningen på feltet." Derfor var det en gledens dag for produsenter som nå vil få muligheten til å skape inntekter fra en ny binæring.

Det legges til grunn for den nye ordningen at den ikke påvirker Vinmonopolets stilling. Omfanget av ordningen vil trolig bli så lite at det ikke vil utgjøre noen trussel mot konsistensen i den norske alkoholpolitikken, og dermed heller ikke utgjøre noen trussel mot monopolordningen.

Dette er i første rekke en anledning for nisjeprodusenter til å tilby sine produkter for salg ved eget salgssted. Tilvirkningen skal skje som en del av et tilbud med helhetlig karakter, og det skal benyttes minimum en tredjedel egenproduserte råvarer.

En slik ordning vil kunne komplettere tilbudet ved for eksempel gårdsturisme. Turister på besøk kan kjøpe med seg lokale produkter, uten å måtte gå veien om Vinmonopolet, og hoveddelen av salget vil trolig være til utenlandske turister». Og det er lett å trekke paralleller til vingårder i Frankrike, Spania eller Tyskland – der norske turister i all tid har kunnet gjøre nettopp dette. Lovendringen representerer forenkling, er kundevennlig og genererer nye inntekter – og kanskje til og med nye arbeidsplasser.

Det er en maksgrense for hvor stort volum den enkelte produsent kan produsere per år. Den er satt til 15.000 liter. Det vil trolig være nok til å gi tilstrekkelig rom for innovasjon av nye produkttyper og tilstrekkelige muligheter for vekst – samt til å dekke etterspørselen ved et utsalgssted i tilknytning til produksjonen, og hvor produksjonen og salget inngår i stedets helhetlige karakter og tilbud.

Lovendringen er ikke en liberalisering av alkoholloven, men en tilrettelegging for et bedre turisttilbud og muligheter for en vellykket binæring for små nisjeprodusenter. Det er ingen hemmelighet at medlemsbedriftene i HANEN - næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske – har vært forventningsfulle til komiteens behandling av denne proposisjonen.

Det samme har Hardanger Ciderproduksjon, som har kjempet for denne saken i veldig mange år, og nå endelig snart kan tilby cider betegnet som Champagnen fra Hardanger for salg fra egne gårder, noe som kan skape grobunn for å utvikle både fruktnæringen og reiselivet i regionen.

Lovendringene vil tre i kraft fra 1. juli. Da gjenstår det bare å søke om kommunal salgsbevilling for dem som ønsker å produsere og selge produkter i henhold til det lovverket da gir anledning til.

Det er på sin plass å utbringe en skål for at et bredt politisk flertall på denne måten har gitt en håndsrekning til norsk gårdsturisme og norsk reiseliv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags