(Nettavisen): Forbrukerrådet ga i fjor dagligvarekjedene strengt beskjed om at de vil ha slutt på 3-for-2-kampanjer. Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket fokuserte på hvor viktig det er at alle bidrar til å nå målene om redusert matsvinn, da det kastes spiselig mat tilsvarende 42 kilo per person i året, skriver Nettavisen.

Et halvt år senere er det tydelig at kjedene ikke har latt seg affisere av beskjeden.

Kiwi har ikke hatt 3-for-2-kampanjer på mange år, mens Rema og Coop har det med jevne mellomrom. Spesielt nå i vår- og sommersesongen er det mange slike kampanjer på grillmat. Det ser vi også denne uken. Meny, som i likhet med Kiwi er eid av Norgesgruppen, Norges største dagligvarekonsern, har også jevnlig flere faste 3 for 2-kampanjer og liknende tilbud.

- Hvis Rema og Coop sliter med å forstå hvorfor Kiwi drar fra dem i konkurransen om kundene, bør de se på hva de gjør. La være å presse kundene til å kjøpe mer enn de trenger for at de skal få en god pris, sier Blyverket til Nettavisen.

Forbrukerrådet mener kjedene bør gi lik pris per vare uavhengig om man kjøper én eller tre pakker med pølser eller burgere, slik det er hos Kiwi.

Vil ha lavere priser

Blyverket sier Forbrukerrådet mener kjedene bør konkurrere om å gi så lave priser som mulig, uten at man må kjøpe mer enn man trenger.

- Vi er opptatt av å kjempe for lavere matvarepriser og at forbrukerne kan ta gode miljøvalg. Når man tvinger forbrukerne til å kjøpe tre pakker pølser for å få en god pris, bidrar det til det motsatte, sier Blyverket.

Det fører ikke bare til mer matsvinn, noe Forbrukerrådet er opptatt av å få ned. Men det er ikke alle som har behov for å kjøpe så mye mat.

- Med en økende andel singelhusholdninger i Norge, gjør det at mange ikke får ta del i lavprisene, påpeker hun.

Signerte avtale om matsvinn-kutt

Selv om mange av varene kan fryses ned eller har lang holdbarhetsdato, er ikke det godt nok.

- Slike kampanjer skaper et falskt behov hos forbrukeren. Det fremstår som om kjedene kun vil tjene penger, for dette gir økt volum for dem, sier hun.

- Alle må bidra for å redusere matsvinnet, og 3 for 2 bidrar til det motsatte, mener hun.

Blyverket viser til at regjeringen og den norske matbransjen i 2017 signerte en avtale om 50 prosent kutt i matsvinnet innen 2030, og som ledd i dette mener Forbrukerrådet at «3 for 2»-tilbudene må bort.