Sjekk den brua!

IMPONERENDE: Saggrenda bru er den største enkeltkonstruksjonen på nye E134 gjennom Kongsberg.

IMPONERENDE: Saggrenda bru er den største enkeltkonstruksjonen på nye E134 gjennom Kongsberg. Foto:

Saggrenda bru framstår snart i all sin prakt.

DEL

Saggrenda bru er E134-prosjektets største enkeltkonstruksjon, og nå begynner den å se ferdig ut.

Statens vegvesen skriver på sin Facebook-side at reisverk og forskaling nå er fjernet fra delene av brua som er støpt.

Lp har tidligere skrevet om de enorme mengdene med stål som måtte til for å lage brustillasene på Saggrenda bru.

Omfattende arbeid

Det tok flere måneder å montere reisverket på brua, som blir over 300 meter lang, og man måtte støvsuge markedet for å finne nok reisverk – blant annet måtte entreprenøren helt til Dubai og Hongkong for å få nok stålkomponenter.

Det blir til sammen 14 bruer (inkludert delprosjektene) og fire tunneler på den nye E134-strekningen fra Damåsen til Saggrenda.

SVÆRE GREIER: Reisverket på Saggrenda bru.

SVÆRE GREIER: Reisverket på Saggrenda bru.

Mange bruer

Snart er veivesenet klare for de siste støpeetappene inn mot Moanetunnelen.

Dette er alle bruene på E134-prosjektet: (inkludert delprosjektene)

  • Saggrenda bru: 307 meter
  • Kongsberg I bru: 172 meter
  • Damåsen bru: 112 meter
  • Fiskumelva bru: 90 meter
  • Sellikdalen bru: 86 meter
  • Lassedalen bru: 74 meter
  • Majorplassen bru: 71 meter
  • Kvennaløkka bru: 48 meter
  • Diseplassen bru: 48 meter
  • Sellikbekken bru: 40 meter
  • Olsrud bru: 35 meter
  • Kongsgårdsmoen II bru: 16 meter Grinden bru: 14 meter
  • Gomsrud bru: 13 meter

Foto:

Les også:

Artikkeltags