Nå bruker vi bussen mer

Flere var fornøyd med busstilbudet i 2016 i forhold til 2015.

Flere var fornøyd med busstilbudet i 2016 i forhold til 2015. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Over 20.000 flere personer reiste med buss i Kongsberg og Numedal i fjor.

DEL

Det viser tall i kollektivtrafikken i Buskerud. I løpet av 2016 har Brakar, som er heleid av Buskerud fylkeskommune, registrert 20.944 flere bussreiser i Kongsberg og dalen enn i 2015.

616.152 personer reiste med buss i fjor, og veksten er på 3,5 prosent.

Totalt ble det foretatt nesten 11,5 millioner reiser med Brakar i 2016. Det utgjør en vekst på hele 2,5 prosent. Samtidig øker tilfredsheten blant kundene fra 82 til 91 prosent.

Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

Langt over forventning

– Vi hadde mål om å øke antall reiser med rundt 100 000 reiser i 2016. Gjennom hele året har vi sett at veksten blir større enn antatt, og det er med stor glede vi slår fast at Brakar, i samarbeid med våre operatører Nettbuss og Norgesbuss, har levert langt over forventning i 2016, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

– Når kundetilfredsheten i tillegg for første gang passerer 90 prosent, kan vi ikke annet enn å si oss strålende fornøyd med året som gikk, sier han i en pressemelding.

Justeringer

Brakar har siden 2014 gjennomført en del endringer i busstilbudet som etter hvert har gitt gode resultater. Utvikling i antall reiser understreker dette. Flere avganger er finansiert ved hjelp av midler fra Buskerudbyen og Buskerud fylkeskommune. Men Brakar har også gjort justeringer for å optimalisere busstilbudet.

– Vår jobb er å få flest mulig reiser for de pengene vi har til rådighet sier Sundfjord.
– Dette gjør at vi av og til må gjøre justeringer som slår dårlig ut for noen få, men som er kommer flertallet til gode, og på sikt gir flere reiser.

 

Rekordhøy kundetilfredshet

Kundenes tilfredshet med siste tur stiger fra 82 prosent tilfredshet i 2015, til 91 prosent i 2016. Brakar gjennomfører nesten 4 000 ombordintervjuer fortløpende gjennom året og måler en rekke tilfredshetskriterier.

I Kongsberg og midtfylket har tilfredsheten økt fra 88 prosent i 2015 til 94 prosent i 2016.

– Vi vet imidlertid at oppfatningen av kollektivtilbudet blant dem som ikke benytter buss er mye lavere. Det bidrar ikke til å få flere til å reise kollektivt, og dette skal vi jobbe med i tiden som kommer, sier Terje Sundfjord.

– Sammen med vår eier, Buskerud fylkeskommune, har vi ambisiøse planer for kollektivtilbudet i fylket vårt, og vi vet at økt satsing i områder med godt markedsgrunnlag samt bedre tjenester vil gjøre at flere velger å reise kollektivt, sier han i pressemeldingen.

Utvikling pr. område siste år

 20152016DiffDiff %
Drammen4 327 5504 465 293137 7433,2
Lier1 540 7381 592 89252 1543,4
Nedre Eiker1 099 6811 145 94546 2644,2
Øvre Eiker/Midtfylket1 194 8661 207 79912 9331
Kongsberg og Numedal595 208616 15220 9443,5
Røyken og Hurum794 603836 19741 5945,2
Hallingdal377 889395 54817 6594,6
Ringerike eks linje 200756 279720 761-35 518-4,7
Linje 200 Hønefoss - Oslo426 244426 068-176-0,04

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken