I sommer blir det mange muligheter til å høre Glogerorgelet, både i solistisk henseende, men også i samklang med andre instrumenter. Orgelet i kirken er et spennende og annerledes instrument, selv om det er over 260 år gammelt, henger det med på både blå toner, toccataer og fuger, spretne brudemarsjer og skeive, sløye jazzharmonier. På de ulike konsertene/arrangementene kan man høre alt fra barokkens skattkammer, sommerlige folketoner, brudemarsjer, sommersalmer, folketoner og jazz. Benytt anledningen til å bli bedre kjent med «instrumentenes dronning» som kirkeorgelet så fint tituleres med.

Orgelkvarter: Hver uke fra 22. juni til og med 17. juli kl. 12.30 spiller kirkens kantorer en liten konsert i etterkant av den ukentlige hverdagsmessen.

Sommermatiné: Rett etter gudstjenestene under kirkekaffen søndagene 26/6, 17/7, 31/7 og 13/8 spiller kirkens kantorer en liten konsert enten fra orgelet, flygelet eller i samspill med andre instrumentalister/sangere ute på kirkebakken.

Orgeljazz: Under jazzfestivalen, onsdag 6. juli kl. 21.00 urfremføreres Helge Wahl Flatlands jazzmesse «Vendereis»- folketoneinspirert musikk med jazzens harmonikk og stemning i bunn. Ensemblet består av band, blåsere, kor, sangsolister og glogerorgelet. Orgelet brukes både solistisk under messen, men er også med på fargelegge, skape effekter i klangbildet sammen med resten av ensemblet.

Orgelkonsert på St. Hans dagen: Sommerens definitive orgelhøydepunkt, finner sted på St. Hansdagen fredag 24. juni kl. 19.00. Det er Stavangers eminente Domorganist, Ivan Sarajishvili, som skal traktere Glogerorgelet denne kvelden i Kongsberg kirke. Ivan kjenner orgelet godt, og har både spilt ved Historisk orgelkonsert og undervist orgelstudenter ved instrumentet vårt tidligere. Han er en etterspurt konsertorganist i inn -og utland og er kjent for sitt uttrykksfulle og levende spill. Ivan Sarajishvili har forsket på Bachs koralbearbeidelser, hvor han fokuserer på bruk av komponistens retorikk (budskap i musikken) og hvilke muligheter dette gir utøveren til fargelegge musikken.
På denne konserten tar han publikum med på en reise til Lübeck. Den unge Bach vandret nesten 400 km til fots for å møte den store mester og kantor i Mariakirken, nemlig Dietrich Buxtehude. Tysklands største musiker og fremste representant for den Nordtyske orgelskolen, påvirket Bach og satte dype spor i hans musikalske stil. Stylus fantasticus- de frie, virtuose orgelstykkene, med halsbrekkende løp i både hånd- og fotarbeid, de rikt utsmykkede variasjonsverkene over lutherske koraler- alt dette skal publikum få gleden av å høre på Glogerorgelet (vårt nordtyske «smykke» fra 1765).

Glogerorgelet som instrument, er bygget og tilpasset nettopp denne gullalderen innen orgelmusikk, nemlig høybarokken. Orgelbyggerslekten Gloger kom fra og virket i Hannover, midt i det nordtyske «smørøyet». Heldigvis for oss tok en av Glogerne (Gottfried Heinrich, som fikk tittelen kongelig dansk/norsk orgelbygger) veien opp til Norge og fikk spredt nordtysk orgelkultur her på berget også.

I denne konserten settes Bach og Buxtehudes musikk ved siden av hverandre i perspektivet «en ung, beundrende elev møter mesteren».