I en pressemelding skriver Elkjøp at de i alle sine Elkjøp Phonehouse-butikker, med unntak av butikken på Carl Berner i Oslo, vil slutte å akseptere kontanter ved kjøp. Det skriver Nettavisens NA24.

Laagendalsposten får bekreftet at også butikken på Kongsberg vil gå inn i den nye prøveordningen.

– Vi har lenge sett en trend hvor et fåtall kunder velger å handle elektronikk i våre Phonehouse-butikker med kontanter. Per i dag har vi en kontantomsetning på kun seks prosent. Ved å kunne tilby flere betalingsløsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay i butikk, er tiden nå moden for å gjøre en test med kontantfrie butikker, sier Espen Bakken, leder for Elkjøp Phonehouse-kjeden i Norge.

Henrik Bjønnes ved Elkjøp Kongsberg, sier for øvrig at kunder som ønsker å betale med kontanter i telefon-avdelingen i 2. etasje på Stortorvet, kan få betale med kontanter i Elkjøps lokaler i 1. etasje.

– Dette er ikke noen utfordring for kunder av Elkjøp i Kongsberg, sier Bjønnes.

Loven pålegger butikker å ta imot kontanter

Det er ikke bare denne butikken som slutter med kontanter. Quality Grand Hotel tar de ikke imot kontanter lenger. Noen aksepterer dette, mens andre mener det er helt sykt å ikke ta imot kontanter.

Dette gjør gigantkjenden til tross for at Sentralbankloven og Finansavtaleloven slår fast at butikker må ta imot kontanter som betalingsmiddel.

«Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge», står det i paragraf 14.

– Selv om det er færre og færre kunder som betaler kontant, har butikkene en plikt etter loven til ta imot betaling i kontanter. Unntaket er beløp over kr 40 000, pga. hvitvaskingsregelverket, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til Nettavisen.

En lang rekke aktører har de siste årene forøkt å fase ut kontantbetaling, blant annet legekontor, busselskaper, reiselivet og restauranter. Dette har de kunnet gjøre uten altfor store problemer fordi Sentralbankloven ikke har noen direkte sanksjonsmuligheter. Den norske legeforeningen ga derimot i sommer klar beskjed til legekontorene at de måtte tillate kontanter.

(Saken fortsetter under bildet)

 

 

– Har forstått at reglene er myket opp

På spørsmål fra Nettavisen om hvordan de ser på sitt grep opp mot at kontanter er tvunget betalingsmiddel, svarer Elkjøps kommunikasjonssjef Madeleine Schæyen Bergly følgende:

– I forkant av avgjørelsen om å gjøre en test med kontantfrie Phonehouse-butikker har vi forstått det slik at reglene om at kontanter er tvunget betalingsmiddel er myket opp, så lenge vi kan tilby andre enkle betalingsmåter som er gebyrfrie. I vårt tilfelle gjelder dette for eksempel betalingsappen Vipps, Apple Pay, Google Pay og bankkort, sier hun.

– Det er gjort en helhetsvurdering med tanke på kostnader og administrasjon knyttet til kontanter i disse butikkene. I tillegg er det utført en sikkerhetsvurdering for våre ansatte som arbeider der, da det ofte kun er en person på jobb ved stenging.

Regjeringen har tidligere avvist at sikkerhetselementet er godt nok til å ikke ta imot kontanter. Derimot har Høyres tatt til orde for å fjerne butikkers plikt til å ta imot kontanter innen 2020. Dette er derimot ikke vedtatt.

– Vi vil selvsagt ta imot kontanter i en overgangsperiode fra kunder som ønsker dette, vi vil alltid gjøre vårt beste for å hjelpe hver enkelt kunde i hver enkelt situasjon, sier kommunikasjonssjefen.

LES OGSÅ: Europris til Sølvparken 

Vil hjelpe kundene i gang med mobilbetaling

Framfor å ta imot kontanter sier Elkjøp at de vil hjelpe kundene i gang med mobilbetaling.

– Vi vil hjelpe kunder som kommer innom oss med å sette opp og komme i gang med Vipps, dersom behovet er der. Og skulle noen av kundene våre ha kontanter som de ønsker handle elektronikk for, kom innom. Vi løser selvfølgelig dette i en overgangsperiode, sier Bakken.

– Å innføre kontantfrie Phonehouse-butikker vil kutte kostnader, samt administrative oppgaver vi har knyttet til håndtering av kontanter. Vi er i en tøff bransje hvor marginpresset er stort, og vi må kontinuerlig se på nye og innovative løsninger for å sikre framtidig drift, samtidig som vi tar vare på kundene våre, legger han til.