(Romerikes Blad): Et ukjent antall Telenor-kunder har i løpet av de siste dagene mottatt en e-post som lett kan bli oppfattet som seriøs. Kunden får beskjed om at han eller hun feilaktig har betalt en faktura to ganger, noe Telenor vil rydde opp igjennom tilbakebetaling.

– Dette er et forsøk på fakturasvindel og e-posten er ikke sendt fra Telenor, sier informasjonssjef for sikkerhet og samfunnsansvar i Telenor, Julie Hæhre.

Kjent tidspunkt

Ifølge Hæhre kommer denne type svindelforsøk rundt månedsskiftet.

– Dette fordi det er den mest vanlige tiden for utsendelser av fakturaer i en rekke store bedrifter.

Fakturasvindel kjennetegnes ved at avsenderne gir seg ut for å være en seriøs aktør, som for eksempel Telenor.

– Det er ikke alltid like lett å se at disse e-postene ikke kommer fra aktørene de utgir seg for å være fra.

Tidspress

– Tidsfristen på 12 timer, er for øvrig et ganske sikkert tegn på at dette er et svindelforsøk.

Tidspresset gis for å stresse mottakeren til å være litt mer ukritisk.

– Om man får en e-post med tidsfrist, bør man være på vakt, oppfordrer Hæhre overfor Romerikes Blad.

Gode råd

Hun anbefaler også at man sjekker avsenderadressen i e-posten nøye.

– Et annet tips er å holde musepekeren over lenken som er oppgitt i e-posten, da kan man se hvor den fører, men ikke trykk på denne.

– Det er også lurt å heller bruke de vanlige måtene du logger på hos selskapet, i stedet for å følge lenker i e-poster.

«Vanlig svindel»

– Hvor utbredt er denne typen svindel?

– Hvor mange slike falske e-poster som er i omløp, er vanskelig å fastslå siden svindlerne gir seg ut for å være forskjellige merkevarer, sier Hæhre.

Fakturasvindel er en av de vanligste formene for e-postsvindel, ifølge informasjonssjefen.

– Mange store norske merkevarer blir forsøkt misbrukt på denne måten hver måned. Problemet oppsto for alvor i 2021.