(Romerikes Blad): Et ukjent antall Telenor-kunder har i løpet av de siste dagene mottatt en e-post som lett kan bli oppfattet som seriøs. Kunden får beskjed om at han eller hun feilaktig har betalt en faktura to ganger, noe Telenor vil rydde opp igjennom tilbakebetaling.
– Dette er et forsøk på fakturasvindel og e-posten er ikke sendt fra Telenor, sier informasjonssjef for sikkerhet og samfunnsansvar i Telenor, Julie Hæhre.
Kjent tidspunkt
Ifølge Hæhre kommer denne type svindelforsøk rundt månedsskiftet.
– Dette fordi det er den mest vanlige tiden for utsendelser av fakturaer i en rekke store bedrifter.
Fakturasvindel kjennetegnes ved at avsenderne gir seg ut for å være en seriøs aktør, som for eksempel Telenor.
– Det er ikke alltid like lett å se at disse e-postene ikke kommer fra aktørene de utgir seg for å være fra.
Tidspress
– Tidsfristen på 12 timer, er for øvrig et ganske sikkert tegn på at dette er et svindelforsøk.
Tidspresset gis for å stresse mottakeren til å være litt mer ukritisk.
– Om man får en e-post med tidsfrist, bør man være på vakt, oppfordrer Hæhre overfor Romerikes Blad.
Gode råd
Hun anbefaler også at man sjekker avsenderadressen i e-posten nøye.
– Et annet tips er å holde musepekeren over lenken som er oppgitt i e-posten, da kan man se hvor den fører, men ikke trykk på denne.
– Det er også lurt å heller bruke de vanlige måtene du logger på hos selskapet, i stedet for å følge lenker i e-poster.
«Vanlig svindel»
– Hvor utbredt er denne typen svindel?
– Hvor mange slike falske e-poster som er i omløp, er vanskelig å fastslå siden svindlerne gir seg ut for å være forskjellige merkevarer, sier Hæhre.
Fakturasvindel er en av de vanligste formene for e-postsvindel, ifølge informasjonssjefen.
– Mange store norske merkevarer blir forsøkt misbrukt på denne måten hver måned. Problemet oppsto for alvor i 2021.