Sørlandsbanen kan bli kinesisk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fra en togtur forbi Kongsberg på Sørlandsbanen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fra en togtur forbi Kongsberg på Sørlandsbanen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Åtte selskaper skal være kvalifisert til å konkurrere om norsk togtrafikk. I seks av dem er stater i majoritet på eiersiden.

DEL

Hongkong, et canadisk pensjonsfond og svensker snuser på norsk jernbane, som følge av trafikken på Sørlandsbanen (som går forbi Kongsberg), Arendalsbanen og Jærbanen legges ut på anbud.

Dette er i tråd med Jernbanereformen, skriver Klassekampen.

Det betyr at norske skattebetaleres penger kan havne i andre lands statskasser.

Den beste skal vinne

Blant de såkalt prekvalifiserte selskapene er NSB, Flytoget, SJ, MTR, Keolis og Arriva statlige. To har private eiere, nemlig Go-Ahead og Boreal.

– Målet er ikke at selskapene som vinner, skal være privateide. Målet er at det er de beste som vinner anbudet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Norsk uansett

Han mener norske togpassasjerer uansett ikke vil få et kultursjokk.

– Norsk skal være arbeidsspråk på norske tog uansett hvilket selskap som vinner kontrakten. Vi ender ikke opp med en situasjon der togpersonalet må snakke kinesisk om kineserne vinner. (©NTB)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken