Det er Aftenposten som søndag skriver at Go-Ahead Nordic har gått rett til toppen, og henvendt seg til statsminister Erna Solberg.

Selskapet sliter på grunn av passasjersvikt som følge av koronapandemien, og skriver i en skriftlig henvendelse til Statsministerens kontor (SMK) at de neppe vil kunne oppfylle målsettingene de hadde da de i 2018 fikk tildelt togstrekningen.

Selskapet danket da ut Vy i anbudsrunden og sikret seg retten til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fram til 2027.

LES OGSÅ: Britisk selskap overtar Sørlandsbanen søndag – men vil vi merke noen forskjell?

Brev

Togselskapet ber om et møte for å diskutere hvordan selskapet kan innrette et best mulig jernbanetilbud for resten av kontraktsperioden.

Go-Ahead skulle drive billigere, ved blant annet å rekruttere 280.000 nye passasjerer på Sørlandsbanen og 500.000 på Jærbanen de fem første årene, ifølge avisa.

Selskapet har skrevet en kontrakt med Jernbanedirektoratet som innebærer at de skal redusere prisen på statens årlige kjøp av togtjenester fra 486 millioner til 150 millioner, for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Frykter færre passasjerer

Nå frykter Go-Ahead at nedgangen i passasjerer også vil fortsette etter pandemien og gjenåpning av samfunnet.

Fram til nyttår hadde Go-ahead og de andre togselskapene en tilleggsavtale om økt vederlag for kjøp av persontrafikk med tog. Det vil si at staten dekket selskapets underskudd for å sikre at togtilbudet ble opprettholdt.

Ifølge Aftenposten betaler togselskapene nå en egenandel med opp til 15 prosent.

Go-Ahead meldte i fjor om omfattende kutt i avganger på Sørlandsbanen.