Gå til sidens hovedinnhold

Tre nye jazzslipp

Kongsberg Jazzweekend fylles opp med svært varierte konserter.

Med utgangspunkt på hver sin kant av kloden møtes nå Erlend Apneseth og Jai Shankar på scenen under Kongsberg Jazzweekend.

Symbiose

Erlend Apneseth, med sin hardingfele og sin rotfaste basis i norsk tradisjonsmusikk har tilegnet seg trekk fra jazz, improvisasjonsmusikk og tradisjonsmusikk fra alle kanter av verden. Resultatet er en musikalsk legering av edleste karat. Dette viste han ikke minst på Kongsberg Jazzfestival i 2019, da et åndeløst publikum i Kongsberg kirke fikk oppleve verket «Fragmentarium».

Tablaspilleren Jai Shankar har sine røtter i Punjab-provinsen i India. Han var bare ett år da han kom til Norge, og allerede som fireåring fikk han undervisning i tabla. Som åtteåring ble han den yngste turnéartisten til Rikskonsertene. Han har spilt med jazzmusikere som Bendik Hofseth og Ingebrigt Håker Flaten og tradisjonsmusikere som Tone Hulbækmo og Knut Buen.

– På denne konserten vil vi garantert oppleve, at på tross av stor geografisk avstand, en enhetlig, og attraktiv, musikalsk symbiose, sier Tor Dalaker Lund, leder for for programkomiteen i Kongsberg Jazzfestival.


(Saken fortsetter under bildet).


Åtte gitarer

Knut Reiersrud kommer også til Kongsberg Jazzweekend.

Han reiser med åtte gitarer, men uten plekter.

Da han var ti, tok Knut Reiersrud opptak av Miles Davis og Mikael Urbaniak fra radioen på søsterens kassettspiller. To år senere kjøpte han og broren gitarer etter å ha sett Buddy Guy og Muddy Waters på TV. Halvannet år senere ble Knut en sensasjon over natten da den samme Buddy Guy og Otis Rush, etter å ha hørt ham for første gang, omfavnet ham og umiddelbart inviterte ham hjem til Chicago.

Under Kongsberg Jazzweekend får vi oppleve ham sammen slovakiske Michaela Antalova på trommer.

Kongsberg kirke

Bugge Wesseltofts «It’s Snowing on my piano» er en moderne juleklassiker, som skal fremføres i Kongsberg kirke.

– «Snowing on my piano» ble laget ut fra et ønske om ro og fred i jula, og en pause fra stress, gavehysteri og det å måtte være så voldsomt lykkelig hele tiden. Som ung jobbet jeg ved et akuttmottak på psykiatrisk sykehus og det var et sjokk for meg å oppdage at jula også er en høytid for depresjon, ensomhet og vold i hjemmet. Da et tysk plateselskap spurte meg om å lage en solopiano-plate med julesanger var jeg sterkt i tvil, men valgte til slutt å spille den inn på betingelse av at jeg fikk gjøre det på min egen måte.

– Jeg ønsker ikke å være en annen karbon-kopi av noen stor musiker, fortid eller nåtid: Jeg ser ikke poenget med det. Det har blitt gjort så mange gode ting før, men man må finne sin egen lyd, sier Bugge Wesseltoft.

LES OGSÅ:

Anja er klar for Kongsberg Jazzweekend

Ragnhild (36) ny jazzsjef: – Dette er drømmejobben

– Det blir en konsertopplevelse av de sjeldne når dette ensemblet fyller scenen på Kongsberg Musikkteater

Svein er ny direktør på Bergverksmuseet: – Det verste som kan skje er at folk gir blaffen

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.