En topptur på barmark

Historisk grunn: Turen Otterstadsborgen – Skinnesfjellet går i terrenget ovenfor Hvittingfoss. foto: May Britt Helgerud

Artikkelen er over 4 år gammel

Denne uka skal vi ta turen til Hvittingfoss, nærmere bestemt Eid.

DEL

Runden er 13 km lang, men har flere startmuligheter og variante. (Se turkort)

Til Otterstadborgen fra fotballbanen på Eidsvenna; Herfra går det merket vei gjennom furuskogen. Kryss «trav-stripe» og fortsett stien svakt til høyre. Videre til venstre opp langs Bjønnåsen.

Oppe på åsen er det flott utsikt til Vittingøen med kraftstasjon, bruket og fossen. Fortsett frem til Otterstadborgen, der stien tar opp til venstre.

Nå passerer du den godt synlige ringmuren på bygdeborgen fra folkevandringstiden ca 400 år e.k.

Etter besøket på Otterstadborgen går turen tilbake samme vei, men vi fortsetter rett frem til skogsbilveien.

Her følger du bilveien sørover, når den svinger vestover og nordover opp bakken finner du et skilt som viser vei til Skinnesfjell.

Følg bilveien til den slutter, fortsett videre på traktorveien i ca 300 m, her tar det av en merket sti til høyre. Følg denne frem til den gamle tømmerveien som går på kryss, og til den ender på en bilvei på toppen. Følg bilveien til høyre oppover, når bilveien begynner å gå nedover er det ca 100 m til skiltet «sti til Skinnesfjell», herfra er det ca 5 min til toppen. Flott utsikt over bygda og Hvittingfoss.

Tilbake kan du følge merket sti ned i nordøstlig rening, denne kommer innpå samme tømmervei som du gikk opp.

Nede på skogsbilveien kan du følge denne helt ned til Eidsvenna.

LES OGSÅ:

Turfakta:

• Kart: Nærturkart Kongsberg 1: 10 000
  • Turkort lages i samarbeid med Kongsberg Kommune, Gjensidigestiftelsen, Kongsberg og Omegns Turistforening
  • De første kortene ble produsert i 2014, og det utvides stadig med nye kort. Flere frivillige lag og foreninger kommer med tekst og forslag til turer.
  • Kortene er gratis og deles ut på hos Turistforeningen i Hyttegata 3.