Terningkast 2: Nøtteknekkeren kunne ikke klart å knekke nøtten med denne filmen

Av

Julefilmen nøtteknekkeren og de fire kongerikene hadde premiere på Halloween i år. Den ga ikke noe særlig julelengsel. Etter å se filmen vil du fortsatt ønske at du var ute og drev med knask eller knep isteden.

DEL

Disney har med nøtteknekkeren lykkes i å lage en tam replika av deres tidligere suksess Alice in Wonderland. Karakterer, vesener og verdenen er kastet i søpla og resirkulert til et smakløst eventyr som er: Nøtteknekkeren.

En konflikt uten fotfeste

Prinsesse Clara Stahlbaum er hovedkarakteren. Hun blir lurt av Sugar Plum (den nåværende dronningen av Juletreskogen) til å finne en nøkkel til våpenet som skal tilintetgjøre fienden hennes, Mother Ginger. Det gjør hun for å ta igjen på moren til Clara, Marie, fordi hun som dronning forlot kongeriket uten å si ifra. Det hele er forvirrende. Man undrer om hun starter krigen for å oppnå makt, men det er ikke slik det syntes å være. Man stiller seg selv spørsmålet, var det ikke noen bedre grunn til å starte krig?

Dessverre ikke

I stedet for at filmen baserer seg på karakterer med en god bakgrunnshistorie eller en underliggende mening, satser Disney på visuelle effekter, noe de heller ikke mestrer. Det går fint å ha en film som satser på animasjon og som ikke har en dyptliggende fortelling. Problemet er at det visuelle ikke er storslagent nok til å selge filmen helt alene, og motivet til karakterene er dummet ned så mye at det virker overfladisk. Det er ingen anspente dramatiske scener, og siden filmen ikke underholder like mye visuelt som den burde, blir det kjedelig å se Clara løse et unaturlig scenario som seeren ikke kan relatere til.

Jeg vil heller se Alice in Wonderland på nytt enn å se animerte Tinnsoldater som ikke klarer å gå ordentlig.

Artikkeltags