Vi må alle være forberedt på et lenger løp enn det vi fikk vite forrige torsdag og da er det viktig å fordele kreftene slik at vi står løpet ut, med stil

INNSENDEREN: Håvard Ulfsnes, oppvekstsjef i Kongsberg kommune.

INNSENDEREN: Håvard Ulfsnes, oppvekstsjef i Kongsberg kommune. Foto:

Av

Den siste uken har vi sett at dugnadsånden lever i oppvekstsektoren i Kongsberg og ikke minst blant foreldre i de tusen hjem.

DEL

MeningerDa beskjeden om at alle barnehager og skoler skulle stenge for å bremse smittefaren av Korona, handlet personalet svært raskt og viste stor omstillingsevne. I løpet av en helg var all opplæring organisert på digitale plattformer og de aller fleste elever var klare for hjemmeskole.

Lærerne ble pålagt hjemmekontor og gjennomfører undervisningen fra sitt eget hjem, under varierte forhold og med varierende form. Andre ansatte møter opp i barnehager og på skoler for å ivareta barn og elever som skal og må ha et tilbud utenfor hjemmet. Dette er tross alt en av mange oppgaver vi i kommunen har.

De som sannsynligvis bærer den største belastningen er foreldrene som skal ivareta flere roller i disse dager. I tillegg til å være forelder, har mange oppdrag som «barnehageassistent» og «leksehjelp» i tillegg til at det er en forventning fra arbeidsgiver om at man skal levere og være produktive fra hjemmekontor. Samtlige foreldre som jeg har vært i kontakt med den siste uken er imponert over egne barns evne til å gjøre skolearbeid og til undervisningsopplegget. Samtidig sier mange at det er krevende å følge opp barn hele døgnet.

Nå har regjeringen varslet forlengelse av de nasjonale tiltakene og vi kan regne med at barnehager og skoler vil være stengt til over påske. Da gjelder det å vise utholdenhet og videreføre det positive engasjementet som vi har sett disse første ukene. Foreldre har en viktig oppgave med å holde moralen oppe, både for egen del og ikke minst overfor barna i familien.

Hold på de gode dagsrutinene, husk og brekk av hverdagen med alternative aktiviteter ute og inne. Lærerne strekker seg langt for å gi god opplæring og se den enkelte elev, selv om de er fysisk adskilt. De opplever flotte elever, som har tilpasset seg den nye digitale undervisningsformen og som leverer det de skal, når de skal. Da er det lett å bli ambisiøs på elevenes vegne. Det er viktig å være bevisst på at i disse dager er ikke læringsrammene for elevene lik som på skolen. Det er ofte foreldrene som må sette seg inn i og forklare utvidelse av brøker, kjennetegn på verserim eller den franske revolusjon.

Vi må alle være forberedt på et lenger løp enn det vi fikk vite forrige torsdag og da er det viktig å fordele kreftene slik at vi står løpet ut, med stil. Takk til ansatte, foreldre og elever for innsatsen så langt og lykke til med det videre arbeidet. Vi gjør det for alles beste.

Artikkeltags