Gå til sidens hovedinnhold

Vi må tilpasse oss fyllekjøreren

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

De siste to årene har 60 mennesker omkommet i ruskjøringsulykker. Rus er årsaken til minst 22 prosent av dødsulykkene i trafikken.

Du tenker nok ikke alltid på at du kan bli offer for en ruskjører når du setter deg inn i bilen, men hver eneste dag blir over 30 personer anmeldt for ruskjøring. 30 personer som i verste fall kunne frarøvet deg noen du var så fryktelig glad i.

I slutten av juni offentliggjorde Oslo universitetssykehus en temaanalyse av rusrelaterte dødsulykker i trafikken.

Analysen viser tydelig at de som kjører ruspåvirket, ofte har et rusproblem. Hele 4 av 5 ruspåvirkede førere involvert i dødsulykker er tidligere domfelte, halvparten av dem for ruskjøring, og gjennomsnittspromillen er skyhøy.

Alkohol er det hyppigst påviste rusmidlet i de alvorlige ulykkene, og halvparten av de som blir anmeldt for ruspåvirket kjøring, kjører uten førerkort.

Dette sier meg to ting:

1. Personer som sliter med alkohol, kjører uansett – det hjelper ikke å ta fra dem førerkortet og gi bøter.

2. Vi må hjelpe de notoriske fyllekjørerne vekk fra veien.

MA – Rusfri Trafikk mener at et viktig tiltak for å redusere antall rusomkomne, vil være å gi leger lov til å foreskrive alkolås til personer med alkoholproblemer.

Hva er så en alkolås? tenker du kanskje.

En alkolås er en teknisk anordning som kobles til bilens tenningssystem og som forhindrer kjøring med promille. Dersom føreren ikke avlegger pusteprøve eller alkolåsen måler promille over promillegrensa, får en ikke start på bilen.

Går du til legen og ønsker rusbehandling, så skal en lege strengt tatt ta førerkortet fra deg. Dette kan føre til at enkelte ikke vil ta opp sitt rusproblem med legen, og dermed fortsetter ruskjøringen og avhengigheten.

Hvorfor tror vi at alkolås for alkoholikere vil fungere?

Det vil selvfølgelig være opp til legen å avgjøre hvorvidt pasienten kan få denne muligheten. Finland har hatt ordningen siden 2013 – og erfaringene er gode. Det viser seg at brukerne får et mye mer bevisst forhold til sitt alkoholproblem – og ikke minst, når de sitter bak rattet er de edru.

I tillegg kan de stå i jobb og fungere i familieliv og dagligliv.

Vi i MA – Rusfri Trafikk mener at personer som ønsker hjelp ikke bør straffes med å bli fratatt førerkortet, men heller få mulighet til å fortsette å kjøre bil dersom de installerer alkolås og får jevnlig oppfølging av lege.

Kommentarer til denne saken