Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Håper ovnauksjon gir mye penger til SuperSelma og kreftsyke barn

Annonse fra Ildstedet Kongsberg

Etter at lille Selma Jacobsen (5) fikk diagnosen akutt leukemi for to og et halvt år siden, bestemte foreldrene Tommy og Marita seg for å kjempe for datteren – og andre kreftsyke barn. De har samlet inn over én million kroner, og nå kan du bidra gjennom en helt spesiell auksjon.

For to og et halvt år siden fikk nå fem år gamle Selma fra Røyken diagnosen akutt leukemi. 

Etter å ha fått sjokkbeskjeden bestemte foreldrene Marita Jacobsen og Tommy Kristiansen seg for å gjøre alt de kan for å gjøre hverdagen lettere for Selma. 

De dannet prosjektet SuperSelma, og satte i gang innsamling av penger som de bruker til å skape lysglimt i en alvorlig hverdag for kreftsyke barn.

- Det verste som kan skje

- Selma har hatt kreft i to og et halvt år. Da vi fikk beskjeden om at Selma har kreft var det en helt forferdelig dag, kveld og natt. Verden raste sammen. Det er brutalt og er det verste som kan skje for en mamma og pappa. Vi bestemte oss allerede første natten om at vi må stå oppreist og gjøre det vi kan for å skape en positiv ramme rundt Selma. Vi må sørge for å gi henne den utholdenheten, selvtilliten og styrken som kreves for å stå i den lange kampen som hun har, forteller Tommy Kristiansen, pappaen til Selma.

I løpet av de siste par årene har SuperSelma-prosjektet samlet inn over én million kroner, penger som brukes til å gi kreftsyke barn lysglimt og positive opplevelser i hverdagen.

Bort fra skumle og vonde tanker

- SuperSelma-prosjektet går ut på å skape lysglimt, glede og positive opplevelser for barn som blir behandlet for kreft i Norge. Slike opplevelser får barna ut av sykehuset en liten stund, og gir de skumle og vonde tankene og følelsene en pause. Vi vil skape en frisone der disse barna opplever glede. Det gir så utrolig mye tilbake til oss, mener Tommy Kristiansen.

Takknemlig for all støtte

SuperSelma-prosjektet er prisgitt at folk støtter opp økonomisk for at det skal være mulig å drive tilbudet.

- Vi er prisgitt at folk ønsker å støtte oss. Privatpersoner, bedrifter, etater – alle som kan hjelpe til at vi kan skape slike opplevelser. Vi er utrolig takknemlige for at Ildstedet Kongsberg stiller opp for SuperSelma. De bidrar med å auksjonere bort en vedovn. Pengene som kommer inn går til SuperSelma-prosjektet, slik at vi kan gi positive opplevelser til kreftsyke barn, informerer Tommy Kristiansen.

«Det er aldri et tema å gi opp. Man tenker aldri de tankene. Det er uakseptabelt og man er nødt til å stå der for barnet sitt.»

Tommy Kristiansen

- Vet ikke hva fremtiden bringer

- Vi ønsker å støtte SuperSelma-prosjektet fordi barn berører hjertene våre. Vi som driver Ildstedet har barn og barnebarn selv, og ingen vet hva fremtiden bringer. Vi ønsker å hjelpe slik at kreftsyke barn kan fokusere på andre ting enn å være syk, forteller Bjørn Tore Odden, daglig leder i Ildstedet Kongsberg. 

SuperSelma-prosjektet har også et eget sykkellag som hjelper å få inn penger. I fjor deltok 100 syklister på Birkebeinerrittet og rettet søkelyset på prosjektet.

- Jeg prøver å få med noen kollegaer til å sykle Birkebeinerrittet sammen med Team SuperSelma. Nå har ikke jeg de beste kroppslige forutsetningene for å kunne sykle et sånt ritt, men kan det bidra til å få inn noen ekstra kroner til saken, så gjør jeg det gjerne, ler Bjørn Tore Odden. Han poengterer at han aldri har syklet Birken før.

Kollega og medeier i Ildstedet Kongsberg, Stig Myrvollen, støtter også helhjertet opp om aksjonen, og skal sykle Birken sammen med resten av Team Superselma.

Slik kan du by på ovnen

- Vil folk delta i auksjonen, så har du mulighet til å få en veldig god ovn, samtidig som du støtter en god sak. Ovnen som auksjoneres bort er av typen Scan 65-2 og har en veiledende utsalgspris på 20.000 kroner. Forhåpentligvis vil noen by langt over denne prisen for å sikre seg en ovn, og bidra til en kjempeviktig sak. Startprisen for auksjonen er 11.990 kroner, sier Bjørn Tore Odden.

Vil du by på ovnen, kan du gjøre det på Facebook-sidene til Ildstedet Kongsberg. Du kan også sende en SMS til Bjørn Tore Odden, eller ringe direkte til Ildstedet Kongsberg for å legge inn et bud.

Her kan gi bud:

Klikk her for å komme inn på Facebook-siden til Ildstedet Kongsberg.

Du kan også sende en epost til: post@ildstedetkongsberg.no

Eller ringe til butikken på telefonnummer 32 76 43 43, eller sende en SMS til: 907 08 670.

Auksjonen gjelder ut mars  

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet