Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En bilopplevelse som varer

Annonse fra BilSpiten

Det skal mot til for å ønske og gi kundene Kongsbergs beste bilopplevelse. Hos bilSpiten har de ansatte trent på det i snart 60 år. Fortsatt vil de bli enda litt bedre.

bilSpiten AS - for sikkerhets skyld

Vi syns at bil skal vekke lidenskap og være spennende og morsomt. Men mest av alt syns vi at bil skal være trygt, både å kjøpe, eie og kjøre. Det er derfor vi sier: bilSpiten – for sikkerhets skyld.

bilSpiten AS er forhandler av Volvo, Mazda og Ford. Vi har også et bredt utvalg av bruktbiler.

Velkommen til bilSpiten - leverandør av Kongsbergs beste bilopplevelser.

Besøk hjemmesiden vår her: http://www.bilspiten.no

– Vi er ikke i mål. Dette handler om langsiktig og god jobbing hos alle ansatte hver eneste dag, sier daglig leder Geir Hugo Ødegård-Hansen.

Han forteller om hva som egentlig ligger til grunn for bilSpitens visjon ”Kongsbergs beste bilopplevelse”.

– Dette handler om å få kundene til å føle seg trygge når de kommer til oss. Ikke bare når man skal handle ny bil, men i alle delene av bilholdet. Uansett hvilken utfordring kundene har rundt bilspørsmål, skal de få en god opplevelse hos bilSpiten, sier Geir Hugo.

Historiske spor

I snart 60 år har Spiten drevet med bil i Kongsberg. Men Spiten-navnet klinger av god kvalitet langt utenfor byens grenser. Gjennom tiår på tiår med kundebehandling har Spitens renomé blitt bygget og etablert for folk på hele Østlandet.

- Vi som jobber i bilSpiten i dag er stolte og ydmyke over å forvalte denne arven. Det er vår oppgave å opprettholde bedriftens omdømme i et stadig skarpere konkurransemarked. Så å si alle kan levere gode biler, men ikke alle leverer gode bilopplevelser, summerer bilSpitens daglige leder.

Volvo er bilSpitens fremste merkeassosiasjon. Det er gjennom Volvo kundenes lojalitet er etablert. Fortsatt preger det svenske kvalitetsmerket de nye utstillingslokalene i Kongsberg, men ti år med Mazda og fem år med Ford i tillegg har gjort valgmulighetene større. Nå jobber bilSpiten aktivt og målrettet med å utvikle samme gode historie med de to andre bilmerkene de tilbyr.

Norgesmester

Geir Hugo Ødegård-Hansen reflekterer over sitt eget marked og bedriftens visjon, når han drar et hårete mål opp av panseret:

– Kundene i Kongsberg er internasjonalt sammensatt, og krevende i hva de forventer av kvalitet. De er på mange vis et tverrsnitt av Norge. Dersom vi leverer ”Kongsbergs beste bilopplevelse”, liker jeg å tenke på at vi også tar mål av oss til å levere ”Norges beste bilopplevelse”, smiler han.

– Vi skal strekke oss etter å gjøre våre kunder fornøyde ut fra de forventningene de har til oss, og de forventningene vi skaper overfor dem. Rett levering til rett tid og pris, er en verdi som definerer vår pålitelighet. Hvis vi i tillegg klarer å lytte til hva kundene ønsker seg, og hele tiden forsøker å være i forkant av dette, har vi gjort det lille ekstra. Det er først da at bilopplevelsen blir bedre enn forventet. Det skal vi få til enda oftere i fremtiden, sier Ødegård-Hansen.

I verkstedet hos bilSpiten er alle medarbeiderne opptatt av å bruke sin kompetanse for styrke kundenes bilopplevelse.
Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet