Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hos denne byggevarekjeden får du en håndverker på kjøpet

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Har du hørt om kunden som skulle kjøpe verktøy og materialer, og kom hjem med en hel snekker?

Vi har alle vært der. Stått og sett på stua som skulle vært pussa opp, badet som skulle vært renovert eller kjøkkenet som skulle vært bytta.

Men hvem skal gjøre det? Hvordan finne en håndverker du virkelig kan stole på?

Gledelig overrasket

Mange kunder som er innom Carlsen Fritzøe for å ta den nyttige byggepraten, blir gledelig overrasket over at kjeden formidler profesjonelle håndverkere. 

Nå kan du faktisk vinne 100.000 kroner til oppussingsprosjektet ditt. Les mer her.

- Vi formidler håndverkere vi kjenner godt og er trygge på. Dette er fagfolk som får gode skussmål, og som vi vet gjør en god jobb for kundene våre. Det er kjempeviktig for oss, forteller Kjell Arne Lund, selgerleder hos Carlsen Fritzøe i Moss.

Formidler håndverkere

Alle Carlsen Fritzøe-varehusene formidler håndverkere til kundene sine. Det er en av fordelene med erfaring, lokal kunnskap og kompromissløst fokus på kvalitet. 

Les også: Tipsene som gjør oppussingen til en suksess

- Vi formidler håndverkere vi kjenner godt og er trygge på, sier Kjell Arne Lund hos Carlsen Fritzøe. Geir Olavesen i Moss Bygg er en av dem.

Useriøse aktører

- Det er dessverre en del useriøse aktører i bransjen, vi gjør alt for at kundene våre får hjelp av de beste fagfolkene, sier Lund. 


Eller for å si det på en annen måte: Det finnes en del håndverkere Carlsen Fritzøe ikke oppbevarer kontaktinfomasjonen til. 

Les også: De dyre og farlige terrasse-tabbene du må unngå

Etter å ha tatt byggepraten hos Carlsen Fritzøe, har mange fornøyde kunder endt opp med Geir Olavesen, daglig leder i Moss Bygg, hjemme hos seg. Moss Bygg er en av svært mange proffkunder som er faste kunder hos Carlsen Fritzøe.

Kommer hver dag

- Jeg er her og handler nesten hver eneste dag, og det har jeg gjort i mange år, sier Olavesen, og legger til:


- Carlsen Fritzøe får alt jeg trenger på et sted. Prisene er gode, betjeningen hyggelig og kaffen god, smiler han. 

Vinn vinn-situasjon

Det er en vinn vinn-situasjon for Moss Bygg og Carlsen Fritzøe. Geir får kunder fra Carlsen Fritzøe, til gjengjeld har Carlsen Fritzøe noen å ringe og sende ut ved behov:

- Folk spør oss om alt mulig, og det er veldig bra. Men da er det godt å vite at vi kan ringe en proff og få gode råd og informasjon, forteller Lund, og illustrerer med et eksempel: 


- Ta vindu for eksempel. Det kan være vanskelig for folk å ta helt riktige mål. Da kan vi sende ut en håndverker for å ta en gratis vindussjekk. Det er forferdelig dyrt å bestille feil vindu. 


Tar vare på kundene

Olavesen nikker enig.

- Og det hender kunder tar direkte kontakt med oss også. Da blir jeg gjerne med dem hit for å se på materialer, kjøkken eller gulv. Det handler om å ta vare på kundene. 


Usikker på hvordan du skal komme i gang med oppussingsprosjektet ditt? Her er Geir og Kjell Arnes 5 beste tips til å få jobben gjort skikkelig. 

Ekspertenes beste tips

1. Start prosjektet ditt med en god byggeprat. 


2. Ikke vær redd for å spørre om det du lurer på. Det finnes ikke dumme spørsmål. 


3. Ikke tenk bare på verktøy og materialer. Et profesjonelt byggevarehus hjelper deg også med transport, beregninger, kalkulasjoner og finansiering. 


4. En befaring kan være viktig. Carlsen Fritzøe tilbyr gratis sjekk av både tak og vindu. 


5. Du har kanskje lyst til å gjøre alt eller en del selv? Få hjelp til å planlegge hele prosjektet fra start til mål. Da minsker sjansen for ubehagelige overraskelser underveis.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Geir Olavesen (t.h.) i Moss Bygg er lommekjent hos Carlsen Fritzøe.
Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet