Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tipsene som gjør oppussingen til en suksess

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Her er ekspertrådene som gir et bedre resultat til en lavere pris.

Ola og Kari Nordmann elsker å pusse opp, og ambisjonene er høye. Noen ganger litt for høye.

- Mange gyver løs med friskt mot, og tenker at oppussing ikke er så vanskelig. Men ting skal gjøres!

Hjelper kunder med byggepraten

Freddy Tiochta, kapitalvareselger hos Carlsen Fritzøe i Skien, er kjent for tre ting: Et bredt smil, høy kompetanse på oppussing og evnen til å hjelpe kunder gjennom en god byggeprat.

Nå kan du vinne 100.000 kroner til oppussing. Les mer her.

Freddy har sett og hørt det meste.

- Det er ikke sikkert man oppnår ønsket om strøken fagmessig kvalitet og garanti helt på egenhånd, forteller Freddy.

Her er ekspertens 9 beste oppussingstips

1. Sett opp et budsjett

Sett opp kostnadsrammer for alle gjøremålene. Og når du skal sette opp et budsjett; ikke stikk fingeren i været og tenk på et tall.

- Jeg anbefaler en tur til oss for en prat om prosjektet før du starter. Vi hjelper mer enn gjerne til med en skikkelig behovsanalyse, vi setter opp beregninger og gjør nøyaktige målinger, forteller Freddy og legger smilende til:

- Det er sikrere enn å beregne ut i fra mål skrevet på et kaffefilter, humrer han.

2. Planlegg

Bruk tid på å legge en plan, det er aldri bortkastet tid.

- Vi anbefaler å låse deg på største utgiftene og ta et rom av gangen. Mange gyver på og gjør litt overalt, og da blir det fort kaos. Oppussing krever god planlegging for å holde tidsskjema og budsjett, sier Freddy.

Les også: De dyre og farlige terrasse-tabbene du må unngå

3. Finn ut hva som er søknadspliktig

Skal du bytte vinduer, bygge terrasse eller gjøre noe utendørs, er det viktig å være observant på dette.

4. Gjør research

Kom forberedt. Bruk Google, Pinterest og Instagram for inspirasjon. Ta gjerne bilder av huset ditt eller rommene du skal pusse opp.

- Det er lettere å hjelpe når folk vet hva de ønsker, sier Freddy.

- Å velge billig kan ofte bli dyrt, sier Freddy Tiochta hos Carlsen Fritzøe.

5. Materialvalg

Tre stikkord: Vedlikehold, utseende og kvalitet. Hva liker du? Hva slags hus har du? Er det sikkert at det som er moderne nå, vil fungere for deg om noen år.

Det er ikke alltid de rimeligste løsningene er de beste, eller mest lønnsomme på lang sikt. Gjør mer enn å bare se materialer og farger på nett.

- Vi har showrom, og er godt skodd med tanke på farger, nyheter, trender, sammensetninger og materialer. Ekspertene våre elsker å ta tak i slike utfordringer, forteller Freddy Tiochta.

Nå kan du vinne 100.000 kroner til oppussing. Les mer her.

6. Finn ut hva du kan gjøre selv

Det er mange som velger å gjøre mye selv. Tiochta ser at mange er inspirert av TV-programmene.

Vi kjenner til at alt som har med vann og elektrisk å gjøre, krever fagmessig ekspertise. Og skal du legge nytt tak på huset, kan det bli krise nedover i hjemmet ditt om det ikke er gjort fagmessig riktig.

- Vi anbefaler at man bruker kvalifisert hjelp der du er utrygg selv. Ett kjent ordtak ved oppussing er ofte: Å velge billig kan ofte bli dyrt!

Les også: Slik får du en håndverker med på kjøpet

7. Transport

Mange legger sin ære i å transportere selv, men får noen kroner ekstra slipper du bryet og får varene levert på døra - lastet i riktig rekkefølge.

8. Trenger du en håndverker?

Carlsen Fritzøe har kontakt med de beste håndverkerne i sitt område. Trenger du hjelp til alt, eller bare deler av arbeidet?

- Det er bare å spørre oss. Ofte kan du få en håndverker med deg hjem på befaring eller gratis tak- eller vindusjekk.

9. Start alle prosjekter med en byggeprat

- Det er ikke noe som heter dumme spørsmål, understreker Freddy Tiochta.

Hos Carlsen Fritzøe kommer du inn i et fagmiljø hvor leverandører, spesialister og håndverkere deler kunnskap. Noe oppussing er enkelt, mens andre ting er mer avansert. Bad for eksempel er noe man bør ha fagfolk til å hjelpe seg med.

- Det kan vi alt om, og vi strekker oss langt for å gjøre oppussingen til en trygg, sikker og ikke minst hyggelig prosess for kunden, sier Freddy Tiochta.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet