Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De dyre og farlige terrasse-tabbene du må unngå

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Dette må du vite når du skal bygge terrasse.

- For mange er terrassen det viktigste rommet om sommeren, sier Jan Sverre Hansen og Tom Egil Alvin Hansen ved Carlsen Fritzøe i Sandefjord.

De to ekspertene har hjulpet hundrevis av nordmenn med å skaffe seg sin drømmeterrasse, men de har også sett mange grelle eksempler på hva som kan skje når man prøver å bygge terrasse uten kompetanse.

Nå kan du kan vinne 100.000 kroner til ditt husprosjekt. Les mer her.

Kan bli dyrt og farlig

- Det kan bli veldig dyrt, sier Jan Sverre Hansen, trelastsjef ved Carlsen Fritzøe i Sandefjord.

- Og farlig, legger Tom Egil Alvin Hansen til. Hansen er teknisk rådgiver i proffavdelingen til Carlsen Fritzøe i Sandefjord.

Her deler de to erfarne fagfolkene sine beste terrassetips:

1. Undersøk om du må søke om byggetillatelse

* Ligger hele eller deler av terrassen over 0,5 meter over bakken, er den søknadspliktig

* Har du tenkt å bygge nærmere enn 4 meter fra naboen, må du sjekke om du må ha signatur og avstandserklæring fra naboen

* Det kan være begrensninger i hvor stor terrasse du kan bygge på eiendommen din

- Folk må selv søke om byggetillatelse, men kom gjerne til oss for gode råd underveis, sier Jan Sverre.

Les også: Hos denne byggevarekjeden får du en håndverker på kjøpet

2. Gjør grunnarbeidet skikkelig

Valg av materialer og bæringer er avgjørende for en god og solid terrasse. Og fundamenteringen må ligge under telegrensen. Ellers kan terrassen begynne på bevege seg, og det vil du ikke.

- Ta byggepraten med oss før du starter, det kan lønne seg. Vi har kaffen klar, og elsker å snakke om terrassebygging, smiler Jan Sverre.

3. Sørg for ventilasjon

Ikke legg terrassen for tett til bakken, og ikke monter terrassebordene for tett.

- Da kan den råtne i løpet av kort tid på grunn av mangel på ventilasjon. Der du ikke har høyde nok til å bruke treverk, anbefaler vi å planere ut og heller legge stein, skifer eller betongheller, forteller Tom Egil. 

- Nå fikk jeg lyst til å legge om terrassedekket hjemme, kom det fra Tom Egil da han testet Hidden decking system, som gjør skruene usynlige.

4. Kostnader er mer enn terrassebord

- Selve konstruksjonen på en terrasse koster det samme uansett. Ikke spar på grunnarbeidet, anbefaler Jan Sverre.

Utvalget i terrassebord er enormt. Her varierer prisene fra en hundrelapp til noen tusen per kvadratmeter. Noen materialer krever mindre vedlikehold enn andre. Men det er ikke noe som heter helt vedlikeholdsfritt. Alle terrasser krever vask og vedlikehold, understreker de to ekspertene.

Les også: Tipsene som gjør oppussingen til en suksess

Husk at fundamentet har samme pris uansett, og tommelfingerregelen er altså at jo dyrere terrassebordene er - desto mindre vedlikehold får du. Så i det lange løp kan det kanskje likevel lønne seg å investere litt mer penger med én gang? Du får jo igjen for det siden…

En god byggeprat vil fort gi deg gode råd basert på dine ønsker og behov

5. Festing og montering

Her er det flere feller å unngå. Jan Sverre og Tom Egil har sett for mange eksempler på terrassebyggere som har prøvd å spare noen kroner på rimeligere skruer.

- Mange av oss bor ved kysten. Bruk enten rustfritt festemateriell eller syrefast i A4-kvalitet, som er hakket bedre enn rustfritt, informerer Jan Sverre.

Og vil du ha det veldig pent så spør ekspertene om det nye hidden decking system. Det sørger for at skruene ikke synes i det hele tatt.

6. Tenk sikkerhet

- Sikkerhet er viktig når terrassen er over bakkenivå, sier Jan Sverre som kjenner godt til gjeldende forskrifter.

*Er det krav til rekkverk, skal det være 1 meter høyt

*Sjekk at åpningene er så smale at barn ikke klarer å stikke hodet gjennom

*Sikre rekkverket mot snøras fra taket

- Det er mer å tenke på enn mange tror, men trenger du råd og veiledning, står ditt lokale Carlsen Fritzøe-varehus til disposisjon, sier Jan Sverre Hansen.

Ta byggepraten

Den gode byggepraten hos Carlsen Fritzøe er gratis, men kan spare deg for store summer i tillegg til tid og energi.

- Det er mange som er handy, men i mange tilfeller kan det lønne seg å bruke noen kroner på en profesjonell håndverker til å sette opp bæring og konstruksjon. Hos Carlsen Fritzøe legger vi vår ære i å formidle de beste håndverkerne, sier Tom Egil Alvin Hansen.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet