Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor bør du sjekke taket etter årets vinter

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Visste du at den lange vinteren har vært røff med mange tak i Kongsberg-området? Uansett om du vet hva slags tilstand taket ditt er i eller ikke, er det lurt å starte hos disse gutta.

– Det er når det begynner å dryppe fra taket at folk kommer hit, forteller Tom E. Trulsen (64) hos Carlsen Fritzøe Stiltre i Kongsberg.

De siste dagene har Tom og kollega Svend-Erik Korsgård (49) hatt ekstra mange kunder innom.

– Det skyldes den lange vinteren. Har du ru takstein ligger snøen lenger, og når det først kommer et kraftig ras kan takstein også falle i bakken. Er man ikke oppmerksom på det, vil det etter hvert komme fukt, sier Svend-Erik.

Tom E. Trulsen og Svend-Erik Korsgård er Carlsen Fritzøe Stiltres fagmenn på alt som har med tak å gjøre.

30-35 år er vanlig levetid for et tak, men noen drøyer gjerne opptil ti år ekstra, har gutta erfart.

– Vi får ordna opp uansett, men det går an å redde taket før det går så langt, påpeker de.

Den viktige taksjekken

Løsningen kan være en taksjekk. Dette kan enkelt utføres selv, men om du skulle ha høydeskrekk eller mangel på motivasjon utfører Carlsen Fritzøe gratis og uforpliktende taksjekk av en fagmann.

– Vi løfter på stenen ser hvordan det ser ut under. Du ser ganske kjapt hvor gammelt det er, og du får raskt et inntrykk av hvordan sløyfer, lekter og papp under ser ut, og det er det som er viktig å sjekke, forteller Tom.

I etterkant får du en tilstandsrapport. Trengs det utbedringer eller taket må skiftes, får du en kostnadsbergening for både materiell og arbeidsutførelse.

I bunnen av artikkelen kan du se hva du bør sjekke om du velger å utføre taksjekken selv.

Tom E. Trulsen begynte i byggebransjen i slutten av tenårene og siden har han hatt med mange hundre tak å gjøre.

Færre tar takjobben selv

De to tak-ekspertene forteller at færre og færre Kongsberginger velger å skifte taket selv. Hos Carlsen Fritzøe samarbeider de med lokale, dyktige fagfolk som tar takjobben for deg.

De tipper at rundt 80 prosent av kundene velger hjelp av Carlsen Fritzøes fagfolk til å skifte taket.

– Noen tar gjerne rivejobben selv, men jeg har inntrykk av at folk heller vil bruke tiden på noe annet enn å skifte hele taket, tar man tre uker fri så vil man heller dra på ferie enn å skifte tak. Det å bruke våre fagfolk gir også trygghet til at jobben gjøres riktig, påpeker Svend-Erik.

– Så det skyldes ikke at folk er litt mindre handy om dagen?

– He-he, det kan nok være noe i det også, men det å skifte tak er heller ikke noe man får prøvd seg på til stadighet, svarer de med glimt i øyet.

Flere og flere ønsker seg denne taktypen

På Kongsberg er det tradisjonelt sett mest av antikk ru takstein, men taksteinsplater, laget av aluminium, er hett blant takkunder i Kongsberg i disse dager. 

– Det er et lettere produkt og raskere å sette opp. I Kongsberg er det som regel mye snø, og på takplater glir snøen enkelt av og det letter taket. Samtidig appellerer det utseendemessig, fordi dette er som en kopi av glasert takstein. Det har vært en utvikling der, så det ligner mer og mer på ekte takstein, påpeker han.

Han vil likevel ikke anbefale taksteinsplater om man har hus fra 80-tallet og tidligere. I Kongsberg er det mye sveitserhus, og der er det fortsatt takstein eller shingel som gjelder.

Takplater begynner å bli en fullverdig konkurrent til takstein.

Slik tar du taksjekken selv

En taksjekk passer ypperlig på høsten, når mye av løvet har falt fra trærne. En sjekk hvert eller annenhvert år kan sørge for at du er i forkant av problemene med taket ditt.


1. Sørg for å tømme takrenner, slik at det er åpen bane som tar unna regn

2. Sjekk beslag rundt piper og takhetter for løv, mose og annet nedfall

3. Se etter sprekker om du har shingel, eller om taksteinen er knust eller sprekt

4. Løft på taksteinen for å se hvordan det ser ut og om det eventuelt har satt seg fuktproblemer i taket.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet