Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rørleggeren som satser ungt og lokalt

Annonse fra Rørlegger Strand & Co AS

Helt siden antikkenes tid har mennesket jobbet som rørleggere. Både rørsystemer og rørlegger faget har utviklet seg siden det andre årtusen før Kristus. Det eneste som er uendret er behovet for en dyktig rørlegger!

Det er her Rørlegger Strand & Co AS kommer inn i bildet, eller rettere sagt, inn i rørene. Bedriften startet i 2005 og har lang og bred erfaring innen VVS- bransjen.

– Vi er en mellomstor bedrift som skal være der vi er gode, forteller Trygve Strand. Han er daglig leder og rørleggermester i Rørlegger Strand & Co AS og forteller videre at bedriften vektlegger kvalitet og service.

- Vi skal levere et godt håndverk og står for arbeidet vi gjør. Basert på dette har vi bygd opp et godt rykte og har en stor kundekrets med mange faste kunder, sier han.

Rørlegger Strand & Co AS er en totalleverandør på VVS- og produkter, og utfører nyinstallasjoner, renovering og reparasjoner. Produktene de leverer kommer fra ledende VVS- produsenter. 

De 13 ansatte påtar seg oppdrag på bolig, nybygg, hytter, rehabilitering og service. 

Strand er rørleggermester og startet i bransjen som lærling og jobbet seg oppover. Da muligheten til å starte opp eget firma i 2011 var han ikke i tvil om at han skulle benytte sjansen.

– Det var spennende og utfordrende, men jeg visste at jeg kunne kvalitetssikre arbeidet og satt inne med faglig kunnskap og kompetanse, sier han.

Jungeltelegrafen gikk i Kongsberg og omegn og oppdragene ble flere og flere. Rørleggermesteren forteller videre at de valgte å satse lokalt fordi det er viktig med sterk lokal tilknytning og at bedriften kan bidra til vekst i næringsmiljøet.

Rekruttering i bransjen er viktig og Rørlegger Strand & Co AS er en godkjent lærebedrift. I dag er det to lærlinger med på laget. Anund Aas er fast ansatt, men startet som lærling. I 2017 var han med på NM i rørleggerfaget, noe som sier han var blant de fem beste rørleggerlærlingene Norge har å by på. De fem konkurrentene måtte avlegge svenneprøven sin foran et tallrik publikum samtidig som de konkurrerer om Norgesmestertittelen. 

Anund Aas - lærlingen som deltok i NM i Rørleggerfaget - trives med en variert arbeidsdag

NM i Rørleggerfaget

– Jeg gikk vg1 bygg og anlegg og ringte Trygve (Strand) og lurte på om jeg kunne bli utplassert hos ham. Var med noen dager i uken på et prosjekt som varte noen måneder og så fikk jeg lærlingplass etter det, sier Aas. I februar var jeg ferdig med lærlingtiden min, selv om jeg tok svenneprøven i oktober i fjor på grunn av NM, fortsetter han.

Nå er fast ansatt i bedriften og trives meget bra. Den unge rørleggeren forteller at arbeidsmiljøet er sterkt, hvor de ansatte samles for sosiale arrangement etter arbeidstid. Arbeidsdagen er variert og byr noen ganger på utfordringer, som også er et pluss.

– Den ene dagen jobber vi med å rehabilitere et bad og så er det kjøkken senere og deretter utskifting eller montering av varmepumper, sier Aas.

Strand legger til at de er stolte av lærlingene sine og at bedriften akter å fortsette med å ta inn lærlinger.

– Vi har kjempeflott og dyktig ungdom som har nådd langt innen faget. Når de først velger å ta steget med å utdanne seg innen bransjen så vil vi ivareta dem, understreker han.

Rørlegger Strand & Co påtar seg jobber i Kongsberg, Numedal, Sigdal og Eggedal. Strand har også noen gode råd å komme med når det gjelder å finne rett fagfolk til jobben du ønsker å få utført.

– Bruk fagmenn slik at jobben blir gjort skikkelig og riktig. Fokuser på bedrifter som har lang levetid og har et godt rykte. Da vil du få hjelp om noen år om det skulle oppstå problemer, råder han. Ved å bruke en godkjent bedrift vil du også få arbeidet dokumentert, legger han til.

Med rekruttering på plass, kvalitet og service i fokus og entusiasme for bransjen er det ingen tvil om at befolkningen i Kongsberg og omegn har dyktige rørleggere i mange år fremover. 

Rørlegger Strand & Co AS

• Rørlegger Strand & Co AS er en totalleverandør av VVS- tjenester og produkter både for private og næringsliv.

• Vi utfører nyinstallasjoner, renovering og reparasjoner i boliger, hytter og mindre næringsbygg.

• Vi er opptatt av å ligge i forkant av utviklingen innen VVS og leverer produkter fra ledende VVS-produsenter.

• Hos oss møter du fagsterke og dyktige ansatte og lærlinger som alle gjør sutt beste for at du som kunde skal bli fornøyd med jobben vi utfører.

• Vi ønsker å levere til avtalt tid og er opptatt av kvalitet i alle ledd. 

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet