Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med blikk for lokale tak

Annonse fra Haukjem Kongsberg Blikk

Det klippes og knekkes for fullt i verkstedet. Fokuset er rettet mot beslagsdeler som skal bli til et heldekkende pipebeslag. Slik er hverdagen til en blikkenslager.

Adresse
Ødegaardveien 3, 3610 Kongsberg


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:00

Haukjem Kongsberg Blikk er en lokal bedrift med røtter tilbake til 1970-tallet.

– Bedriften var en familiebedrift, frem til Kongsberg Blikk ble kjøpt opp av Haukjem i 2012, forteller produksjonsarbeider Kjell Bakkerud.

– I sommerferien i ’78 var jeg med å grave ut tomta, for det var min onkel og tante som eide bedriften, fortsetter han.

Opprinnelig er Bakkerud baker, men de siste 32 årene har kakespader og mel blitt byttet ut med knekkemaskin og blikksakser. Den erfarne blikkenslageren er konstant inne på verkstedet hvor han utfører det gamle faget med nøyaktig presisjon.

– Vi har mange faste kunder, og de velger oss fordi vi en lokal bedrift med et godt navn, forklarer Bakkerud. Et personlig kundeforhold og service føler kundene seg trygge på at vi leverer produkter med kvalitet, sier han videre.

Arbeidsområdet består først og fremst av blikkenslagerarbeid som spenner fra store, krevende båndtekking og fasader i alle typer metaller, til mindre serviceoppdrag. 

Full fokus på jobben for Terje Dahl (Foto: Svein Hansen)

Tradisjonelt arbeid

Prosjektleder Terje Dahl har vært med på laget i 12 år, og understreker at Haukjem Kongsberg Blikk skiller seg ut fra andre blikkenslagere ved at butikken er åpen for kundene.

– Hos oss er alle velkommen inn, enten du er privatperson eller proff. Du kan komme med tegninger, mål eller ønske og få med deg stort sett det meste med en gang. Vi kutter, skjærer og gjør klar platene mens du venter, og det faller i god smak hos kundene, sier han.

Dahl er opprinnelig utdannet platearbeider så han er dreven med sveiseutstyr også. I etterkant har han tatt svennebrev som blikkenslager så det er ikke mangel på erfaring og kunnskap hos prosjektlederen.

Blikkenslagerfaget er et gammelt og anerkjent fag. I Norge etablerte blikkenslagere seg på slutten av 1200-tallet. Opp gjennom århundrene utviklet faget seg i retning av å bli et bygghåndverksfag.

– Vi driver med tradisjonelt blikkenslagerarbeid, selv om faget har utviklet seg opp gjennom årene. Før det ble banka og hamret enormt mye manuelt, men i dag er det moderne maskiner som har kommet inn i verkstedene, sier Bakkerud.

- Så har det jo kommet nye materialer, med et stort utvalg av farger, legger han til.

Dahl legger til at også trendene har endret seg gjennom årene. Sølvfargede takrenner er blitt populært de siste årene.

- Nordmenn ønsker seg mer enn sorte og hvite takrenner, og med et større utvalg og flere muligheter kan vi skaffe det meste – både når det gjelder materialer og farger, sier han. 

Pipehatten er klar for utlevering til kunden

Det er hektisk i butikken, med både private og proffe som kommer inn for hjelp og råd. Det er også et stort vareutvalg, hvor du kan kjøpe alt fra takrennesystemer, taksikring, pipebeslag og pipehatter. Inne i verkstedet jobber maskinene for fullt. Rundt om i lokalet står en rekke maskiner til skjæring, klipping og falsing av alle typer metaller. Det produseres alt fra enkle beslag til båndtekking til tak- og pipebeslag og tynnplateprodukter både til prosjekter og spesialbestillinger. I tillegg produseres beslagsprofiler etter kundens egne mål.

Som blikkenslager må du kunne jobbe etter både nye og gamle teknikker, og med nye og gamle materialer. Dette kan noen ganger by på utfordringer, og da kommer lang erfaring godt med. 

– Vi er opptatt av at hver enkelt kunde skal få personlig service, veiledning og rask og god service, understreker Bakkerud. En del av jobben vår innebærer at vi gir råd og tips og forklarer nøye om produkter, kvalitet, fordeler og hvilke løsning som passer best i hvert enkelt tilfellet.

Med så mange faste kunder og stadig nye henvendelser vil blikkenslagere fra Haukjem Kongsberg Blikk garanter være å se på byens tak i mange år fremover! 

Haukjem Kongsberg Blikk

• Kongsberg Blikk ble etablert i 1977. I 2012 ble bedriften kjøpt opp av Haukjem Blikkenslager.

• Vårt arbeidsområde er først og fremst blikkenslagerarbeider som spenner fra store, krevende båndtekkinger og fasader i alle typer metaller, til mindre serviceoppdrag. I tillegg til komplette takomlegginger for borettslag og private.

• Bedriften har helt siden oppstarten hatt fokus på nytenking, opplæring og formalisering av ansattes kompetanse.

• For våre kunder gir det en visshet om at vi leverer tjenester av høy kvalitet og er serviceorientert.

• Vi har med årene opparbeidet en solid referanseliste som består av både offentlige- og private selskaper, borettslag samt små og store bolighus.

• I dag har bedriften avdeling på Kongsberg, Drammen og i Oslo. 

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet