Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En lokal entreprenør med fokus på kvalitet

Annonse fra Henrik Fretheim AS

Vinteren har sagt farvel og nå er det tid for oppussing. Nordmenn investerer både tid og penger på hus og hytter, og hovedfokuset ligger på maling, oppgradering av kjøkken og bad og nye gulv. Henrik Fretheim AS er en totalentreprenør med lang erfaring i bransjen og bistår deg på nybygg, tilbygg og rehabilitering.

– Vi er en totalentreprenør som leverer alt innen bygg- og anleggsbransjen. Hos oss får du en komplett pakke med elektriker, rørlegger, graving og muring, sier Henrik Fretheim, daglig leder. Vi har mange erfarne samarbeidspartnere som skaper trygghet. 

Henrik Fretheim AS ble etablert i 2014 og påtar seg oppdrag i Kongsberg og omegn. Bedriften tar både små og store oppdrag innen nybygg, rehabilitering og tilbygg. De fire ansatte har lang erfaring og har jobbet med det meste innen bransjen.

Arbeidsdagen er variert og oppdragene mange. Nå er bedriften i gang med en total rehabilitering av et gammelt tømmerhus fra 1800-tallet og en garasje på Åmot. Oppdraget innebærer at de skal fjerne gulv og støpe nytt, endre planløsning, etterisolere og rette tak.

– Det ligger jo en utfordring i dette prosjektet, og det er alltid gøy å holde på med prosjekter som ikke alle jobber med, forteller Fretheim. 

Det totalrennoverte kjøkkenet innfrir kundens ønsker

Fokus på kvalitet og kundens ønsker

Bedriften legger stor vekt på å holde seg oppdatert på nye produkter og løsninger. Bygg- og anleggsbransjen utvikler seg raskt og daglig leder ser viktigheten med å være med på utviklingen. Henrik Fretheim AS bestreber seg på å ligge i forkant av utvikling og bruk av energibesparende tiltak i boliger. I tillegg er de ansatte godt kurset innen både HMS og produktutvikling.

– Vår styrke ligger i at vi er opptatt av kvalitet og vektlegger kundens behov og ønsker, forteller Fretheim. Han understreker at bedriften er en profesjonell og seriøs aktør som leverer til avtalt tid og pris.

Selv om vi nordmenn er glad i å gjøre jobben selv, anbefaler Fretheim å bruke fagfolk som kan dokumentere kompetanse og kan vise til gode referanser.

– Fagfolk har en helt annen måte å løse ting på i forhold til planløsninger, brukervennlighet, konstruksjon og detaljer. Fagkunnskap bidrar til brukervennlighet og sikkerhet med tanke på bygningskonstruksjon, elektriske anlegg og vann og rør, sier han videre.  

Trendene har også endret seg i de siste årene. Slette flater har lenge vært populært, men gammeldags stil kommer stadig mer tilbake. Det er nå økt fokus på interiør og design som bidrar til at flere tør å velge ulike fargekombinasjoner. Italienske fliser er in, gjerne med historiske motiver.

Med stadig flere oppdrag på listen er bedriften også på jakt etter flere medarbeidere.

– Vi er en tømrerbedrift, så vi ønsker oss flere faglærte tømrere med fagbrev, sier Fretheim.

– Vi er en seriøs aktør og kunden skal oppfatte oss som profesjonell. En aktør som kommer til avtalt tid og kan kommunisere med kunden gjennom hele prosessen. Vi stiller de samme krav til våre nye medarbeidere, fortsetter han.

Henrik Fretheim AS har godt innarbeidede rutiner og et solid fotfeste i bransjen. Enten du har en tomt, men trenger hjelp til oppføring av hus, skal bygge på, rehabilitere hele eller deler av hjemmet ditt, er bedriften den du kan stole på. 

Huset har fått ny fasade etter at Henrik Fretheim har avsluttet arbeidet

Henrik Fretheim AS

• Henrik Fretheim AS er en totalentreprenør i bygg- og anleggsbransjen.

• Vi er en liten, kvalitetsbevisst entreprenør med lang erfaring og gode referanser.

• Våre prosjekter er kjent for god kvalitet.

• Vi stiller som totalleverandør innen nybygg, tilbygg og rehabilitering.

• Vi legger stor vekt på å holde oss oppdatert på nye produkter og løsninger.

• Vi har høy og bred erfaring og er godt kurset både innen HMS og produktutvikling.

• Vi er opptatt av kvalitet og legger stor vekt på kundens behov og ønsker.

• Vi jobber stadig for at kunder oppfatter oss som en profesjonell og seriøs som aktør som leverer til avtalt tid og pris.

• Optimalisering av funksjoner og gode løsninger skal kjennetegne boliger utviklet av oss.

• Vi bestreber oss på å ligge i forkant av utvikling og bruk av energibesparende tiltak til boliger.

• Vårt mål er å være en seriøs aktør innen bygg- og anleggsbransjen gjennom pålitelighet, yrkesstolthet, kvalitet, nyskapning, kreativitet og effektivitet. 

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet