Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alexej (til venstre) og Malthe er klare for tur! (Foto: Elin Eike Worren)

Malthe (17):

– Kan ikke bli bedre sommerjobb enn dette!

Annonse fra Brakar

Alexej (17) fra Drammen og Malthe (17) fra Kongsberg har fått drømmejobben i sommer. I to uker skal de feriere i det store fylket vårt. Og prisen for transport? 310 kroner per person!

Det er nemlig det Brakars ungdomsbillett koster for ungdom,  med hele Buskerud tilgjengelig. Billetten gjør det mulig å reise hele fylket rundt med buss i 30 dager. Du kan også bruke billetten på lokaltog. 

– Dette tror vi blir veldig bra, sier en energisk Malthe. Han var over seg av begeistring da Brakar spurte om  han og kompis Alexej ville dra på ferie i Buskerud for å vise hvor god "deal" en ungdomsbillett er. 

– Vi håper vi kan inspirere flere til å utforske Buskerud, for det finnes utrolig mye forskjellig du kan gjøre her, sier de to kameratene.

En drøss med aktiviteter

Guttene ble kjent i fjerde klasse på barneskolen. Begge går nå på Åssiden videregående skole i Drammen, hvor Alexej også bor, mens Malthe bor i Kongsberg. De gleder seg veldig til en aktiv og begivenhetsrik ferie. 

Første stopp blir Bakkeskjær på Holmsbu, hvor de skal bo i en hytte fra Oslofjordens Friluftsråd. Hytta ligger på et lite skjær som guttene må ro ut til. 

– Jeg har aldri vært på Holmsbu, så det tror jeg blir bra, sier Alexej. Han gleder seg også til å skyte med pil og bue senere i ferien. 

De neste ukene er nemlig fullpakket av opplevelser for de to tenåringene. 

I Drammen står urbant storbyliv på agendaen, hvor de blant annet skal se nærmere på den fine veggkunsten byen i det siste har fått på husveggene rundt omkring. 

Deretter går turen videre til Hønefoss og revy, Hemsedal og Hallingdal med ørretsafari, rafting og andre friluftsaktiviteter. Det blir dresintur i Numedal og overnatting i telt eller hengekøye i løpet av turen. 

Alexej tror et av høydepunktene blir rafting. – Det har jeg gjort en gang før, og det tror jeg blir noe av det gøyeste på turen, sier han. 

Hele turen rundes av på hjemmebane for guttene med jazzfestivalen i Kongsberg. 

– Det passer bra å avslutte med noe av det beste Kongsberg har å by på, sier Malthe. 

Mobilen blir viktig når Malthe og Alexej skal dele turen med andre. (Foto: Elin Eike Worren)

Støttende foreldre

Ifølge Malthe er foreldrene trygge på at det skal gå bra å sende to 17 år gamle gutter ut på tur alene. Dette er nemlig første ferietur guttene legger ut på uten foreldrene. 

– Foreldrene mine vet at jeg er en ganske ordentlig gutt, og de kjenner Aleksej. Derfor er de ganske  trygge på at dette kommer til å gå bra. Men jeg tror ikke de hadde forventet at jeg skulle få meg en sånn sommerjobb, sier Malthe. 

Mange av aktivitetene de skal prøve seg på er i naturen, noe Malthe er svært komfortabel med. 

– Jeg har vokst opp med mange turer i naturen sammen med familien, så den biten bør gå bra, smiler Malthe. 

Perfekt for ungdom

Guttene har god erfaring med å benytte kollektiv transport fra henholdsvis Kongsberg og Dammen til Åssiden videregående skole. 

– Vi tar både buss og tog halvannen time hver vei til skolen, så å sitte på buss er vi vant til, smiler Malthe.

Brakars linjer gjør det mulig for gutta å besøke alt fra Hurum i sør via Hønefoss i øst, til Geilo i nord. 

– Det er genialt at så mange aktiviteter er tilgjengelig for oss når vi reiser kollektivt - og utrolig billig med 310 kroner for en hel måned. 

Malthe og Alexej skal dokumentere turen på Facebook og Instagram. I tillegg kan du følge guttene på Brakars Facebook- og Instagram, samt brakar.no

– Vi gleder oss veldig til å dele turen med andre, avslutter Malthe. 

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet