Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alexej (17) og Malthe (17) reiser alene på ferie

Annonse fra Brakar

Malthe (17) fra Kongsberg og Alexej (17) fra Drammen har tidenes sommerjobb. På oppdrag fra Brakar reiser de fylket rundt for å oppleve så mye som mulig på to uker, og transporten koster bare 310 kroner! Det er nemlig prisen på Brakars ungdomsbillett som gir deg 30 dagers reise i hele fylket. Følg de på Instagram og Facebook på Malthe_Alexej.

Første stopp var Holmsbu i Hurum - i strålende sol og nesten 30 grader! Her overnattet de på Bakkeskjær, en liten øy med et gammelt naust som du kan leie. Robåt følger med. «Sørlandsidyllen» Holmsbu er kanskje et av de fineste stedene å være en varm sommerdag i fylket – måkeskrik, badeliv og softis på brygga. Holmsbu er lett tilgjengelig med 85-bussen fra Drammen – også for en dagstur.

Alexej måtte ro ut til guttas første overnattingssted på Holmsbu.

Stort spenn

Det er et stort spenn i hva Malthe og Alexej får oppleve. Etter Holmsbu gikk turen videre til Drammen hvor de testet kreftene i Kjøsterudjuvet og på Klatreverket. Begge opplevelsene ligger langs linje 3 som går gjennom hele Drammen by hvert 10. minutt. 

Fra Drammen reiser de videre til Hønefoss. Årets Ringeriksrevy er i gang, og den skal gutta selvsagt få med seg. Siden de er i Hønefoss slenger de seg på busslinje 222 til flotte Veien Kulturminnepark hvor de håper å treffe blink med pil og bue.

Før helgen setter de kurs mot Hallingdal på Hallingbussen hvor det er masse å finne på for to tenåringer med skolefri. Følg med når de kaster seg ut i ørretsafari og friluftsliv i Hallingdal på Malthe_Alexej eller på brakar.no på Facebook/Instagram.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet