Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Følg innspurten på drømmeferie i Buskerud

Annonse fra Brakar

De har reist rundt i Buskerud i nærmere ti dager, nå er det bare noen få dager igjen. – Dette har vært helt fantastisk, sier Alexej (17) og Malthe (17).

Hele turen avsluttes i Kongsberg, hvor Malthe kommer fra. 

– Jeg kunne gjerne vært enda lengre på tur, for vi har hatt det kjempegøy. Samtidig blir det godt å sove i ordentlig seng igjen, smiler Malthe. 

Følg innspurten på turen med Malthe_Alexej eller på brakar.no på Facebook/Instagram.

Dette har guttene opplevd

- Holmsbu, overnatting på Bakkeskjær

- Drammen, Kjøsterudjuvet og Klatreverket

- Hønefoss, Ringerikesrevy og Veien Kulturminnepark

- Hemsedal, Høyt og Lavt

- Gol, Motorsport og fritidspark

- Dagali, rafting

- Veggli, dresintur til Rødberg

- Kongsberg, jazzfestival

Fullpakket ferie

For bare 310 kroner hver, har guttene fartet på kryss og tvers i Buskerud i ti dager. Det fikk de til ved å benytte seg av Brakars ungdomsbillett som gir 30 dagers reise i hele fylket. Guttene har reist alene, og kommer snart hjem etter en ferie full av morsomme opplevelser. 

– Jeg ante ikke at det var så mye gøy å finne på i Buskerud. Mange av de tingene vi har gjort kunne jeg godt gjort igjen også, sier Malthe. 

På turen er det Alexej som har hatt hovedansvaret for å få telt opp og ned. 

– Malthe hjelper til, altså. Det er ikke noen unnasluntring, smiler Alexej. 

Da de skulle videre fra Gol holdt de på å miste den siste bussen. En langspurt fra Malthe, med Alexej halsende bak med begge sekkene, gjorde at de akkurat kom seg med. Ellers har de funnet frem til både busstasjoner og andre destinasjoner uten noe drama. 

– Vi har samarbeidet bra på å finne frem. Buskerud er større enn jeg var klar over, sier Alexej. 

Sprengt grenser

Malthe er litt redd for både vann og høyder. Derfor var det med skrekkblandet fryd han og Alexej satte kursen mot Dagali for å rafte. – Det var supergøy, selv om jeg var litt nervøs når vannet sprutet og vi ikke hadde helt kontroll. Da pumpet adrenaliet godt, ler Malthe som slapp å falle i vannet. 

I Hemsedal skulle guttene egentlig på ørretsafari, men den ble avlyst på grunn av for lav vannstand i Hemsila. Dermed ble det klatring i stedet, i klatreparken Høyt og Lavt. 

– Der fikk jeg også kjørt meg, for jeg er litt redd for høyder, smiler Malthe. 

Alexej og Malthe har også kjørt dresin fra Veggli til Rødberg. Fem timer brukte de, og var gode og varme etter turen. – Det var mye oppoverbakke, så det smakte godt med en is i skyggen etter turen, smiler Alexej. 

Selv om det er skoleferie, har guttene plukket opp ny kunnskap i ferien. På dresinturen stoppet guttene opp på Gvammen stasjon. Der er det en meteorittsamling som fattet Alexejs interesse: 

– I meteorittene finnes det mineraler som vi ikke har her nede på jorden. Det var gøy å lære om. 

Ikke ferdig ennå

Selv om det nærmer seg slutten, har guttene noen få dager igjen av ferien sin. Den avsluttes i Kongsberg med jazzfestivalen. 

– Buskerud har mye å by på. Med en så aktiv ferie med både mye farting og mange opplevelser, føles det som vi er veldig langt hjemmefra. Men det er vi jo ikke, sier guttene som snart skal tilbake til sengene sine på gutterommet. 

Følg innspurten på turen med Malthe_Alexej eller på brakar.no på Facebook/Instagram.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet