Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Romslighet avgjorde bilkjøpet til denne familien

– Her har til og med kongepuddelen vår god plass i baksetet

Annonse fra Honda Norge

Da det var på tide med ny bil i sommer, var det mange behov som skulle dekkes både i jobbsammenheng og i hverdagslivet. Anniken Brønn (43) ble introdusert for Honda HR-V og ble "frelst" ved første øyekast.

– Vi er en typisk 50/50 familie hvor barna bor annenhver uke hos pappaen og meg. Det blir mange turer i bilen med mye bagasje, forteller Anniken når vi møtes i Sarpsborg denne fine høstdagen i oktober. 

Når Anniken kjører barna Marius (13) og Mina (16) til pappaen i Fredrikstad, følger kongepuddelen Mikkel med ved siden av kofferter, bager og ransler. Da er det godt med en romslig bil.

Fast plass: Kongepuddelen Mikkel har fast plass i baksetet når familien er på tur. Mikkel er alltid sikret med sele under kjøreturene, men poserer villig for fotografen i parkert bil denne gangen. (Foto: Christine Heim)

Overrasket av romsligheten

– Vi er en aktiv familie som er mye på farta. Jeg blir fortsatt overrasket over hvor mye denne bilen faktisk rommer. Det er en perfekt familiebil - liten og sporty, med plass til mer enn man tror.

I november starter Anniken opp sin egen blomsterbutikk, Studio Brønn i Sarpsborg sentrum og behovet meldte seg for en bil som kunne frakte planter og lignende.

– Både barna og jeg var opptatt av at vi ikke skulle ha en varebil. Honda HR-V var et veldig godt alternativ, og for oss er dette den perfekte kombinasjonen mellom en familiebil og en varebil, sier Brønn som jobber som blomsterdekoratør.

Magic Seats: Honda HR-V har seter som man kan vippe helt opp i baksetet. Det gjør plass til høyreiste ting i bagasjerommet. (Foto: Christine Heim)

Honda HR-V er nemlig utrustet med noe som har fått navnet Magic Seats, som betyr at du kan vippe opp baksetene og få plass til store ting som planter, flatskjermer eller andre høye gjenstander.

– Det hender jeg må frakte mye rundt, og med helt enkle grep får jeg plass til mye i baksetet. En annen funksjon som var viktig for mitt valg av bil var muligheten til å legge baksetene ned slik at det blir helt flatt bak.

Det er en perfekt familiebil - liten og sporty, med plass til mer enn man tror.

Anniken Brønn

Hunden Mikkel kan strekke på ryggen

I den kompakte SUV'en sitter man høyt og godt i førersetet, og i baksetet er det god plass til bena for alle og enhver.

– En annen ting jeg setter pris på er den gode takhøyden i baksetet. Kongepuddelen vår Mikkel må også ha plass, vet du.

Dette er Honda HR-V

En liten SUV med praktisk romslighet

Honda CONNECT underholdningssystem med berøringsskjerm

Panoramaglasstak

Aktivt bremsesystem

Trafikkskiltgjenkjenning

Automatisk fjernlyssystem

Intelligent hastighetsbegrensning

Tosoners klimaanlegg

Pris fra kr. 274.400 veil. ut levert Oslo

Familien Brønn er mye på farten og Honda HR-V har vist seg å dekke de behovene de har i hverdagen.

– En liten hemmelighet, jeg har vært fram og tilbake til Ikea tre ganger med denne bilen i løpet av sommeren. Hver runde har jeg blitt like overrasket over hvor mye jeg har fått med meg hjem til Sarpsborg, ler Anniken.

Praktisk design for hverdagslivet

Ved siden av god romslighet, falt Anniken fort for bilens interiør.

– Jeg synes bilen min har en delikat og stilig fremtoning, både utvendig og innvendig. Dashbordet er fint, og jeg er veldig fornøyd med den praktiske koppholderen i midten her, smiler Anniken som alltid er tidlig på farten, og da er kaffekoppen aldri langt unna.

God plass: Familien Brønn er mye på farten. I bilen er det god plass til alt familien trenger på turen. (Foto: Christine Heim)

- Bilen du lett blir glad i

Honda HR-V kom på markedet i Norge for første gang i en periode fra 1999 til 2004. I 2016 gjorde den praktiske, lille SUV-en comeback. Tor Medlien er regionsjef for Honda Norge og kan fortelle om en dynamisk HR-V som nå utfyller den allerede godt kjente Honda CR-V.

– Det er nok de praktiske løsningene og den gode størrelsen på bilen som har gjort Honda HR-V omtrent like populær i Norge som CR-V'en er, forteller Tor.

Dynamisk HR-V: Honda HR-V med sin dynamiske stil og sitt kompromissløse design. (Foto: Christine Heim)

Med linjene til en kupé og romsligheten til en SUV er Honda HR-V en bil som passer godt inn i folks liv. Bilen har nylig også fått et ansiktsløft eksteriørt, med blant annet en ny frontgrill som har gitt den en tøffere look.

– Denne bilen er rett og slett en bil du lett blir glad i. Den er lettkjørt og sporty, du sitter høyt i den og har godt utsyn. Bilen er såpass kompakt at den er lett å bruke i hverdagen, samtidig er den stor nok til at den er komfortabel og god å dra på langtur med, avslutter Tor.

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet