Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Marianne og Øyvind flytter til Signaturhagen:

- Vi kommer til å føle at vi er på ferie hver dag

Annonse fra Signaturhagen Kongsberg

Øyvind og Marianne (60) bytter ut stort hus på landet med treroms leilighet, treningsrom og tropisk hage. Nå kommer det unike boligkonseptet også til Kongsberg.

– Man får jo så utrolig mye mer enn bare en leilighet, sier Marianne Sommerseth og Øyvind Flaatten.

Mens paret fra Vestfold har kjøpt leilighet i Signaturhagen Nøtterøy – den første av sitt slag i Norge – vil boligkjøpere i Kongsberg snart få nøyaktig samme mulighet. I april blir det nemlig salgsstart for de 47 splitter nye leilighetene på Gamlegrendåsen.

Signaturhagen-konseptet er helt nytt i Norge. En mulighet for en enklere hverdag og et friere liv, takket være fasiliteter man sjelden forbinder med boligprosjekter.

KLIKK HER – LES MER OM SIGNATURHAGEN KONGSBERG

Marianne Sommerseth og Øyvind Flaatten har kjøpt seg en treroms leilighet på 80 kvadratmeter i Signaturhagen. De ser frem til en enkel hverdag der det bare er å låse døra bak seg og sette seg i bilen for å reise på hytta.

Treningsrommet viktigst

Mens Marianne lot seg begeistre av den luftige og glassoverbygde helårshagen med tropiske vekster, benker og stier, var det noe annet som trigget Øyvind aller mest.

– For meg var treningsrommet og muligheten for aktivitet det viktigste. Det fristet veldig å ha slike fasiliteter i direkte tilknytning til egen bolig, sier 60-åringen.

Marianne legger til:

– Det som tiltalte meg var hele konseptet, med så mye plass å bevege seg på. Man kan gå ut i den tropiske hagen når man vil, året rundt, enten det er med strikketøyet, en god bok, en kopp kaffe eller et glass vin. Man har muligheten til å være sosial, samtidig som man har full mulighet til å være for seg selv. Vi kommer til å føle at vi er på ferie hver dag, sier Marianne, som også trekker frem tilgangen på gjesteleilighet, lounge og selskapslokale.

HVA ER SIGNATURHAGEN? LES MER OM KONSEPTET 

Signaturhagen Kongsberg

• Et nytt og unikt boligkonsept i Norge

• Et nytt og unikt boligkonsept i Norge

• 47 moderne kvalitetsleiligheter

• Tilgang til fellesfasiliteter som tropisk hage, treningsrom, selskapslokale/lounge,

hobbyrom og gjesteleilighet

• Salgsstart i april 2019

• Nettside: kongsberg.signaturhagen.no

Praktisk og lettvint

På Gamlegrendåsen terrasse vil prosjektet bestå av 47 to- til fireroms leiligheter fra ca. 40 til 135 kvm, få minutter med bil fra Kongsberg sentrum. Leilighetene vil få vestvendt og solrik beliggenhet med flott utsikt mot Knutetoppen og Kongsberg skisenter.

Det som skiller Signaturhagen fra alle andre boligprosjekter i Kongsberg er imidlertid de unike fellesfasilitetene. Her blir det glassoverbygd, tropisk hage hvor eksotiske planter blomstrer året rundt, det blir treningsrom, hobbyrom, selskapslokale og gjesteleilighet.

Paret Sommerseth og Flaatten, som har kjøpt bolig i tilsvarende prosjekt på Nøtterøy, ser for seg et enklere liv når de bytter ut stor eiendom med leilighet og fellesfasiliteter.

– Vi ser helt klart frem til det praktiske og lettvinte med å bo i Signaturhagen. Her vil vi ikke være forhindret fra å reise bort en helg på grunn av vedlikehold eller plenklipping. Vi kan jo bare låse døra og dra på hytta, sier Marianne.

Fantastisk beliggenhet

I Kongsberg har Signaturhagen fått en fantastisk beliggenhet. Gamlegrendåsen terrasse ligger på byens solside, i et etablert boligområde med en rekke flotte tur- og rekreasjonsmuligheter året rundt.

Om vinteren har man enkel tilgang til skiløyper, inkludert lysløype. Resten av året kan man nyte naturen på milevis av stier og skogsløyper i nærområdet.

Spiller du golf er det bare ti minutter med bil til en av Norges aller flotteste. Golfbaner, med praktfull beliggenhet langs Numedalslågen og utsikt mot fjellene rundt. Trives du i alpinbakken er det like kort vei til Kongsberg skisenter.

Gamlegrendåsen har to dagligvarebutiukker – Extra og Kiwi – mens Kongsbergs hyggelige sentrum bare er en ti minutter sykkeltur unna.

Ønsker du å vite mer om prosjektet?
Kontakt våre meglere hos Eiendomsmegler1:
Lars Martin Nilsrud (926 29 560) eller Lars Bredeveien (402 26 161)

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet