Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Du bør bytte dekk hvert fjerde år

Annonse fra Bildeleksperten AS

De siste årene har bildekksalget tatt av for Bildeleksperten. Gode dekk er viktig for kjøreopplevelsen og, ikke minst, sikkerheten.

Visste du at mange alvorlige ulykker skjer på grunn av slitte dekk?

– Mange tenker at det går greit så lenge det er litt mønster igjen på dekkene, men da bør man tenke seg om to ganger. Gamle sommerdekk er dårligere på våt veibane, det er større fare for skrens i høy hastighet og følgene kan bli katastrofale. Man kan redde liv av å investere noen tusenlapper på nye dekk, sier Kjell Tvedt, eier av Bildeleksperten i Drammen og Kongsberg.

Minimums mål for sommerdekk er 1,6 millimeter. Mange kjører med dekk som er ned mot 1,6 millimeter og de dekkene blir glatte spesielt ved regnvær og hjulspor i asfalten.

Bildeleksperten har solgt bildeler og dekk i over 15 år, har lang erfaring og har akkurat startet med sin egen nettbutikk. Målet er å bli Norges ledende innen bildeler - og det krever kunnskap. Og der mange fokuserer på gode vinterdekk, slår Bildeleksperten et slag for gode, trygge dekk - året rundt.

Her kan du lese mer om hva Bildelekspertene tilbyr

15 000 dekk i 2019

Bildeleksperten har aldri solgt så mange dekk som det de gjør nå - og målet er å selge 15 000 dekk i 2019.

– Det er mye å tenke på hvis du skal gjøre et riktig og godt dekkvalg på egenhånd, og det er derfor vi er her. Vi har lang erfaring og sørger for at du får riktige dekk til en god pris, sier Kjell, som anbefaler dekkbytte hvert fjerde år.

Forklaringen er enkel. Alle typer dekk blir rett og slett dårligere med tiden, uavhengig av hvor mye du kjører. Etter fire år bør de byttes, da begynner gummien å bli hard og kvaliteten er vesentlig redusert. Mange venter for lenge før de investerer i nye dekk.

Kjell legger ved et lite dekkskiftetips.

– Legger du om selv, så pass på at du setter dekkene på riktig side. Det står på dekkene hvilken vei de skal rulle. Husk også å etterstramme hjulboltene etter noen kilometer, forteller han.

Her kan du finne dekk til din bil

Dette betyr tallene på dekkene:

Dette betyr tallene - 205/55R16 91V

De to første tallene (205/55) angir dekkets bredde og profil. I dette tilfellet kan bilen ha dekk som er 205 millimeter brede. Dekkprofilen angir forholdet mellom dekkets høyde og bredde. I dette tilfellet er dekkets høyde 55 prosent av bredden. Bokstaven «R» etter tallene som angir bredden og profilen viser dekkets konstruksjon. R står for radialdekk, som gir betydelig mer stabile og presise kjøreegenskaper enn diagonaldekkene som var vanlig før i tiden. Tallet 16 forteller hvilken diameter felgen har i tommer. Dersom belastningsklassen er 91, kan dekket bære maksimal last på 615 kg. Bokstaven «V» er hastighetsklasse. I dette tilfellet er høyeste tillatte hastighet for dekket 240 km/t.

Slik velger du riktige dekk

Valg av dekk er gjerne et kompromiss av drivstofføkonomi, holdbarhet, støy og veigrep – spesielt på våt vei.

Men hvorfor finnes det ikke evigvarende dekk?

– Det er mulig å lage dekk som nærmest er uslitelige, men da vil de være steinharde, ha dårlig veigrep og mye støy. Det er også mulig å lage å lage et dekk med et ekstremt godt veigrep, men dette får dramatiske konsekvenser for holdbarheten. Et eksempel er Formel1, der dekkene ikke en gang holder gjennom et løp. Jeg tror ikke vanlige folk ville akseptere å bytte dekk så ofte, forteller Tvedt.

Et bredt dekk med lavere profil gir bedre styrefølelse enn et dekk med høyere profil og reagerer raskere på styringen. Denne typen dekk passer for bilførere som vil ha sporty kjøreegenskaper. Ulempen er at et bredere dekk er mer spor følsomme og har mer dekkstøy.

Vil man ha mer komfortable kjøreegenskaper, er et smalere dekk med høyere profil et bedre valg. Smale dekk har også lavere rullemotstand, noe som igjen reduserer drivstofforbruket.

– Derfor er et godt sommerdekk et kompromiss, sier Tvedt, som anbefaler alle å ta en ekstra titt på sommerdekkene før de legges på. Og å bytte dekk før det er for sent. Det er en liten, men viktig investering for sikkerhet på veien.

Dette betyr merkelappene på dekkene:

Alle dekk har en merkelapp, som forteller om ulike egenskaper. Her er forklaringen:

Bildeleksperten AS er en veletablert virksomhet med hovedkontor, butikk og autorisert verksted på Kongsberg. Vi har også butikkutsalg i Drammen. Gjennom vår nettbutikk, tilbyr og sender vi bildeler til lave priser over hele landet.

Også autorisert bilverksted.

Vårt bilverksted er autorisert av Statens Vegvesen og godkjent for EU-kontroll. Vi utfører de aller fleste reparasjoner på nye og gamle biler, og har bl.a. 3D firehjuls innstillingsapparat av nyeste teknologi og moderne diagnoseutstyr.

Kongsberg
Gesellveien 27, 3616 Kongsberg
Tlf butikk: 32 77 11 90
E-post: post@www.bildeleksperten.no

Åpningstider
Man-fre 08 – 18
Lør 10-14

Drammen
Vintergata 19,3048 Drammen
Tlf butikk: 406 35 020
E-post: drammen@www.bildeleksperten.no

Åpningstider
Man-fre 08 - 17

Redaksjonen i Laagendalsposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet